Pazartesi, Kasım 06, 2017

Transfer Bildirim Formlarının Elektronik Ortama Aktarılması- KKDF 2017/20 GENELGE

Sayın Yetkili Merhaba;

Transfer Bildirim Formlarının Elektronik Ortama Aktarılmasına İlişkin Genelge Yayımlanmışır.

Söz konusu Genelge uyarınca 06 Kasım 2017 tarihi itibariyle; 

İthalat bedelinin yurt dışına transfer edildiğinin tevsikini sağlayan  Transfer Bildirim Formlarına ait bilgilerin bankalarca elektronik olarak Bakanlığın sistemine aktarılarak, aktarılan bu ithalat bedeli transferine ilişkin bilgilerin ithalat beyannameleriyle elektronik ortamda ilişkilendirilmesi ve vadeli ithalat işlemlerinde Bakanlıkça tahsil edilen Kaynak Kullanımını Destekleme Fonunun BİLGE sisteminde elektronik olarak hesaplanması temin edilmiştir.

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı sistemi tarafından her bir Transfer Bildirim Formu için 23 haneli referans numarası üretilecek ve söz konusu Belge ID, Banka tarafından yükümlüye verilecektir.
23 haneli Belge ID numarasına sahip “0887 kodlu TBF” isimli doküman, yükümlü tarafından gümrük beyannamesinin 44 no.lu kutusunda “Belge Referans No” ve “Belge Tarihi” alanlarında beyan edilecektir.

Bir Belge ID, transfer tutarını geçmemek kaydıyla birden fazla beyannamede kullanılabilecektir. Aynı gümrük beyannamesinde birden fazla Belge ID de kullanılabilecektir.
Faturanın transfer işleminin yapıldığı tarihten önce düzenlenmiş olması halinde yükümlüler tarafından fatura tarih ve sayısı, orijinal faturanın henüz düzenlenmemiş olması halinde proforma fatura tarih ve sayısı bankalara verilerek  ödeme talimatlarında belirtmesi gerektiği bildirilmiştir.

Antrepoda veya geçici depolama yerinde satış suretiyle devredilen KKDF’ye tabi eşyaya ilişkin serbest dolaşıma giriş beyannamesi verilmesi halinde devralanın devredene yaptığı ödemenin serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescil tarihinden önce olması halinde peşin transfere ilişkin sahip olduğu Belge ID serbest dolaşıma giriş beyannamesinde beyan edilecektir.

Antrepoda devir olması durumunda devralınan eşyanın KKDF ödenmeden ithalatının gerçekleştirilebilmesi için, ithalat bedelinin eşyayı devreden tarafından yurt dışına transferinin antrepo beyannamesinin tescilinden sonra ancak devralan tarafından verilen serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescil tarihinden önce gerçekleştirilmiş olması halinde ithalat bedelinin ödendiğine dair bankadan alınacak belgenin serbest dolaşıma giriş beyannamesinin ekinde veya serbest dolaşıma giriş beyannamesinin muayene işlemleri bitmeden doğrudan devreden tarafından gümrük idaresine sunulması gerekmektedir.

Transfer Bildirim Formlarının elektronik ortama aktarılmasına ilişkin uygulamaya geçilmesinden sonra Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirlenecek tarihten itibaren uygulamaya geçmeyen Bankalar tarafından ithalat transferlerine ilişkin kâğıt ortamda düzenlenen Transfer Bildirim Formlarına ilişkin bilgilerin doğruluğu hakkında gümrük idaresince ilgili Bankadan teyit alınmak suretiyle gümrük işlemleri ikmal edilecektir.

2017/20 Sayılı Gümrükler Genel Müdürlüğünün Genelgesi ekteki gibidir.

Bilgilerinize sunarım.








-----
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Gümrükler Genel Müdürlüğü
Sayı     :85593407-010.06.01
Konu   :Transfer Bildirim Formlarının Elektronik Ortama Aktarılması- KKDF
2017/20
GENELGE

12.05.1988 tarihli ve 88/12944 sayılı Kararnameye İlişkin Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu Hakkında 6 Sıra No.lu Tebliğde, kabul kredili, vadeli akreditif ve mal mukabili ödeme şekilleri ile yapılan ithalatların kaynak kullanımını destekleme fonu (KKDF) kesintisine tabi olduğu hükme bağlanmaktadır. Bedelin ithalden önce ödendiği uluslar arası ticarette kullanılan ödeme şekillerinden "peşin", "akreditifli" ve "vesaik mukabili" ödeme şekilleri ile yapılan ithalatlar KKDF kesintisine tabi olmamaktadır.
Bu kapsamda beyanname kapsamı eşya bedelinin gümrük yükümlülüğünün başladığı tarihten önce (gümrük beyannamesinin tescil tarihinden önce veya tescil tarihinde) ihracatçının yurt dışı hesabına transfer edildiğine ilişkin Döviz Satım Belgesi, Türk Parası Transfer Belgesi veya ithalat bedelinin döviz tevdiat hesabından ihracatçının yurt dışındaki hesabına ödendiğine dair bankaca verilen bir yazı ile gümrük idarelerine tevsik edilmesi halinde KKDF kesintisi yapılmamaktadır.
Bakanlığımız nezdinde yürütülen çalışmalar neticesinde; hâlihazırda ithalat bedelinin yurt dışına transfer edildiğinin tevsikini teminen kâğıt ortamda beyanname ekine eklenen Transfer Bildirim Formlarına ait bilgilerin bankalarca elektronik olarak Bakanlığımız sistemine aktarılması, aktarılan bu ithalat bedeli transferine ilişkin bilgilerin ithalat beyannameleriyle elektronik ortamda ilişkilendirilmesi ve vadeli ithalat işlemlerinde münhasıran Bakanlığımızca tahsil edilen Kaynak Kullanımını Destekleme Fonunun BİLGE sisteminde elektronik olarak hesaplanması temin edilmiştir.
KKDF’ye tabi olmayan "peşin", "akreditifli" ve "vesaik mukabili" ödeme şekillerine göre yapılan ithalat transferleri (söz konusu ödeme şekillerine göre yapılan transferlerin tamamı iş bu Genelge’de “Peşin Transfer” olarak ifade edilmektedir.) için düzenlenen Transfer Bildirim Formlarının elektronik ortamda Bakanlık sistemine aktarımı ve kullanımına ilişkin bankalar, yükümlüler ve gümrük idarelerinin takip etmesi gereken işlemlere ilişkin esaslar aşağıda yer almaktadır.
A. Transfer Bildirim Formları Programının Kapsamı
Aşağıda belirtilen durumlarda bankalar tarafından Transfer Bildirim Formu düzenlenerek elektronik ortamda Bakanlık sistemine aktarılması ve yükümlü tarafından söz konusu Transfer Bildirim Formuna ilişkin iş bu genelgenin “C.Transfer Bildirim Formu (Belge ID)nun Oluşturulması” başlıklı bölümünde belirtilen Belge ID numarasının gümrük beyannamesinin ilgili bölümünde beyanı zorunludur.
1- Serbest bölgelerden yapılanlar dahil bir ithalat bedelinin tamamının veya bir kısmının gümrük beyannamesinin tescil tarihinden önce veya tescil tarihinde ihracatçının yurt dışı hesabına transfer edilmesi,
2- Gümrük antreposunda veya geçici depolama yerinde bulunan eşyanın satış suretiyle devredilmesini müteakip serbest dolaşıma girişi durumunda satış bedelinin tamamının veya bir kısmının gümrük beyannamesinin tescil tarihinden önce veya tescil tarihinde devredene transferinin gerçekleştirilmesi,
3- Gümrük Kanunu’nun 53 üncü maddesi uyarınca istisnai kıymetle beyan yapılan hallerde, tamamlayıcı beyanın gümrük idaresine verilmesi gerektiği süreden önce istisnai kıymete ilişkin ödemenin ihracatçının hesabına transferinin gerçekleştirilmesi.
B. Transfer Bildirim Formlarının Elektronik Ortamda Düzenlenmesi
1- Transfer Bildirim Formlarının elektronik ortamda Bakanlığımıza aktarımı Bakanlığımız ile protokol imzalayan bankalar tarafından gerçekleştirilir.
2- Bankalar tarafından peşin bir ithalat transferi yapılmasını müteakip yükümlüden temin edilen bilgiler doğrultusunda ve yapılan işlemin niteliğine uygun olarak web servisler veya veri giriş ekranı (ara yüz) üzerinden transfere ilişkin bilgiler Bakanlık sistemine aktarılır.
3- Bakanlığımız ile protokol imzalamış olmakla birlikte iş bu genelgenin yayım tarihinde sistem entegrasyonunu henüz tamamlamamış Bankalar tarafından Transfer Bildirim Formları Bakanlığımıza veri giriş ekranı aracılığı ile aktarılır.
4- Sistem entegrasyonunu tamamlayan bankalar tarafından banka sistemlerinin 24 saatten uzun süre kesintiye uğraması durumu ile Bankaların sistemlerinin web servisler aracılığıyla Belge ID üretilmesine izin vermediği durumlar için veri giriş ekranı aracılığıyla Transfer Bildirim Formları Bakanlığımıza aktarılır.
5- Transfer Bildirim Formunda yer alan bilgilerde “İhracatçı Firma Unvanı” ve/veya “Transfer Yapılan Firma Unvanı” nın birden fazla olması durumunda her bir ihracatçı firma/transfer yapılan firma için ayrı Transfer Bildirim Formu düzenlenir.
6- Faturanın transfer işleminin yapıldığı tarihten önce düzenlenmiş olması halinde; yükümlüler tarafından fatura tarih ve sayısının, orijinal faturanın henüz düzenlenmemiş olması halinde; proforma fatura tarih ve sayısının bankalara iletilmesi zorunludur. Yükümlülerce bankalara bildirilen fatura/proforma fatura bilgileri Transfer Bildirim Formunun “Fatura bilgisi” alanına standart bir şekilde (Fatura/Proforma Fatura No-Tarih şeklinde) girilir. Birden fazla fatura olması halinde tüm fatura bilgileri aralarına “virgül (,)” konulmak suretiyle fatura/proforma fatura sayı ve tarihleri girilir.
7- İthalat bedeli transferinin Transfer Bildirim Formu “Dövizin Kaynağı” bölümünde belirtilen birden fazla döviz kaynağından yapılması halinde her bir “Dövizin Kaynağı” türüne ilişkin ayrı bir Transfer Bildirim Formu düzenlenir.
8- İthalat bedeli transferinin farklı döviz türlerinde gerçekleşmiş olması halinde, her bir döviz türü için ayrı Transfer Bildirim Formu düzenlenir.
9- İthalat bedelinin yurt dışındaki ihracat kredi kurumlarından veya ihracat kredisi garanti kuruluşlarından sağlanan kredilerden ödenmesi halinde, Transfer Bildirim Formunun “Dövizin Kaynağı” kısmında “İhracat Kredi Kuruluşlarından” seçeneği seçilir. İthalat bedelinin bu kapsamda olmayan döviz kredisinden ödenmesi halinde ise “ Döviz Kredisi” seçeneği seçilir.
10- İthalat bedelinin Faktoring kuruluşu tarafından ödenmesi halinde, “Dövizin Kaynağı” kısmında “Faktoring” seçeneği seçilir, ”İthalatçı firma unvanı” alanına ithalatçıya ait bilgiler girilir.
11- Transfer Bildirim Formu düzenlenmesi aşamasında Bankalar tarafından bilinen tüm komisyon ve masraflar (BSMV dahil), yurt içi ve yurt dışı gider olarak ilgili alanlara kaydedilir. Söz konusu masraf ve komisyonların Transfer Bildirim Formu düzenlenmesi aşamasında tahakkuk etmesi yeterli olup tahsil edilmiş olması gerekmemektedir.
C. Transfer Bildirim Formu (Belge ID)nun Oluşturulması
1- Bankalarca elektronik ortamda gerekli ekranlara veri girişi sonrasında Transfer Bildirim Formuna ait bilgiler Bakanlık sistemine aktarılır.
2- Bakanlık sistemi tarafından her bir Transfer Bildirim Formu için 23 haneli ayrı bir referans numarası (Bakanlık tarafından her belgenin tekliğini sağlamak amacıyla üretilen Belge ID’dir.) üretilir. Söz konusu Belge ID, Banka tarafından yükümlüye verilir.
Ç. Beyannamede Ödeme Şekillerinin ve KKDF’nin Beyanı
1- BİLGE sistemi genel bilgiler ekranında oluşturulan “Ödeme Şekli İşlemleri” isimli sekmede beyannamenin fatura tutarı kadar olmak üzere her bir ödeme şeklinden ne tutarda ödeme yapılmış/yapılacak ise uygun ödeme şekli ve tutar bilgileri beyan edilir.
2- BİLGE sisteminde, ayrıca her kalemde bir ödeme şekli ve tutarı bilgisi, eşyanın ithaline ilişkin genel bilgiler kısmında beyan edilen ödeme şekilleri ve tutar bilgilerine uygun olarak beyan edilir.
3- Beyannamede vadeli ithalattan doğan ve yükümlü sorumluluğunda beyanı gereken KKDF tutarı ayrıca sistem tarafından da hesaplanır.
4- Genel bilgiler ekranındaki ödeme şekilleri içinde peşin ve vadeli olarak farklı ödeme türlerinin olması diğer bir ifadeyle ithalat bedelinin bir kısmının peşin bir kısmının ise vadeli olması halinde; eşya bedelinin vadeli kısmı (KKDF matrahı) üzerinden hesaplanan KKDF tutarının beyannamenin tüm kalemlerine fatura tutarları oranında dağıtılarak beyanı zorunludur.
5- Eşyanın KKDF’ye tabi olmaması veya bir istisna/muafiyete konu olması halinde ödeme şekline bakılmaksızın ilgili kaleminde zorunlu olarak KKDF muafiyet kodu (KKDFM) seçilir ve KKDF mevzuatı uyarınca istisna veya muafiyetin hangi yasal düzenleme (tarih, sayı ve ilgili madde numarası) ile sağlandığı beyannamenin 44 no.lu hanesine yazılır.
6- Gerek genel bilgiler ekranında gerek kalemde ödeme şekli beyanı ile KKDF’nin beyanına ilişkin yönlendirici mahiyette EK-1’deki örnekler dikkate alınır.
D. Transfer Bildirim Formu (Belge ID)nun Beyannamede Kullanımı
1- Transfer Bildirim Formuna ilişkin 23 haneli Belge ID, tüm ithalat beyannamelerinde ve yalnızca “Peşin”, “Vesaik Mukabili” ve “ Akreditif” ödeme şekillerinin seçildiği kalemlerde kullanılır.
2- 23 haneli Belge ID numarasına sahip “0887 kodlu TBF” isimli doküman, (Örnek Referans No: 17000000100887000000001/1 şeklinde) yükümlü tarafından gümrük beyannamesinin 44 no.lu kutusunda “Belge Referans No” ve “Belge Tarihi” alanlarında beyan edilir. Sistemde bu numaraya göre kontrol/düşüm/onay yapılır.
3- Bir Belge ID, transfer tutarını geçmemek kaydıyla birden fazla beyannamede kullanılabilir. Aynı gümrük beyannamesinde birden fazla Belge ID de kullanılabilir.
E. Transfer Bildirim Formlarına İlişkin Gümrük Müdürlüklerince Yapılacak İşlemler
1- Beyanname işlemlerinde Belge ID kullanılması durumunda ayrıca kâğıt ortamda Transfer Bildirim Formu aranmaz.
2- Muayene işlemleri esnasında muayene memuru tarafından “Transfer Bildirim Formu Görüntüleme” ekranından Transfer Bildirim Formu görüntülenir, Transfer Bildirim Formunda ve beyannamede yer alan bilgiler kontrol edilir. Muayene memurunca yapılan kontrol sonucunda KKDF doğduğu ancak beyannamede beyan edilmediği tespit edilirse beyan edilmeyen veya eksik beyan edilen KKDF ve buna bağlı diğer alacakların tahsili için gerekli işlemler yapılır.
3- KKDF beyan edilmeyen kalemlere ilişkin muayene memuru tarafından muayene işlemleri sırasında KKDF mevzuatı uyarınca muafiyet veya istisna olup olmadığı kontrol edilecek ve buna göre işlemler gerçekleştirilecektir.
4- İstisnai kıymet yoluyla beyan yapılan hallerde, tamamlayıcı beyana konu istisnai kıymete ilişkin ödemenin süresi içinde yapılıp yapılmadığı, muayene memuru tarafından Belge ID ve fatura bilgilerinden kontrol edilir ve gerekli işlemler yapılır.
F- Transfer Bildirim Formu Sorgulama ve İptal İşlemleri
1- Elektronik sistemde gümrük idareleri ve bankalar tarafından “Transfer Bildirim Formu Sorgulama” ekranına Belge ID veya Tekil ID girilmek suretiyle ilgili Transfer Bildirim Formunun hangi gümrük idarelerinde ve hangi beyannamelerde kullanıldığı sorgulanabilir.
2- Belge ID üretilmiş bir Transfer Bildirim Formuna ilişkin bilgilerde değişiklik olması durumunda, bankalar tarafından Belge ID sorgulanarak söz konusu formun bir beyannamede kullanılıp kullanılmadığı kontrol edilir. Belge ID bir beyannamede kullanılmamışsa söz konusu form “Transfer Bildirim Formu İptal İşlemleri” ekranından ilgili Banka tarafından iptal edilerek yeni bir Belge ID üretilir ve yükümlüye verilir.
3- Belge ID üretilmiş bir Transfer Bildirim Formuna ilişkin bilgilerde değişiklik olması durumunda, bankalar tarafından Belge ID sorgulaması sonucunda ilgili formun beyannamede kullanıldığının anlaşılması halinde söz konusu Belge ID’de değişiklik/güncelleme yapılamaz, konuya ilişkin beyanname/beyannamelerin tescil edildiği gümrük müdürlüğü/müdürlüklerine yazılı olarak bildirimde bulunulur.
4- Belge ID üretilmiş bir ithalat işlemine ilişkin gerçekleştirilen peşin transferin bir kısmının ya da tamamının iptal edildiği, uluslararası yaptırım, hatalı/kapalı hesap numarası, hatalı lehdar ismi gibi nedenlerle transferin gerçekleştirilemediği, transferin ithalatçının hesabına iade edildiği durumlarda konu hakkındaki düzenlemelerin belirlediği şartlar doğrultusunda geri gelen peşin ithalat bedelinin, geldiği tarihi takip eden günden itibaren belirlenmiş süreyi aşan daha sonraki bir tarihte iade/transfer edilmesi halinde KKDF ve buna bağlı diğer alacakların tahsili gerekmektedir. Bahsi geçen durumlarda bankalar tarafından ilgili Belge ID sorgulanarak söz konusu Belge ID’nin beyannameye konu olarak bir gümrük işleminde kullanılmamış olması durumunda ilgili Banka tarafından Belge ID iptal edilir. Eğer Belge ID bir gümrük beyannamesine konu olmuş ise, KKDF açısından değerlendirme yapılmak üzere ithalatın yapıldığı Gümrük Müdürlüklerine ilgili Banka tarafından EK-2’de örneği yer alan yazı ile bildirim yapılır.
G. Özellikli Durumlar
1- Serbest bölgelere yapılan ithalatlarla ilgili serbest bölgelerden üçüncü ülkelere yapılan (Türkiye dışına) ithalat bedeli transferleri ile söz konusu işlemlere ilişkin Türkiye’deki banka şubesinden transfer yapılması durumunda elektronik ortamda Transfer Bildirim Formu (Belge ID) üretilmez, bu işlemlere ilişkin Transfer Bildirim Formu kâğıt olarak düzenlenir. 2011/16 sayılı Genelge çerçevesinde serbest bölgelerde faaliyet gösteren herhangi bir firmayla ortaklık veya merkez-şube ilişkisi içinde bulunan firmaların ithalat işlemlerinde yurt dışındaki asıl ihracatçıya ödeme yapıldığına dair durumun tevsikini teminen yükümlü tarafından kağıt formun gümrük idaresine ibrazı gerekmektedir.
2- Antrepoda veya geçici depolama yerinde satış suretiyle devredilen KKDF’ye tabi eşyaya ilişkin serbest dolaşıma giriş beyannamesi verilmesi halinde devralanın devredene yaptığı ödemenin serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescil tarihinden önce olması halinde peşin transfere ilişkin sahip olduğu Belge ID serbest dolaşıma giriş beyannamesinde beyan edilir.
Bu kapsamda, devralınan eşyanın KKDF ödenmeden ithalatının gerçekleştirilebilmesi için, ithalat bedelinin eşyayı devreden tarafından yurt dışına transferinin antrepo beyannamesinin tescilinden sonra ancak devralan tarafından verilen serbest dolaşıma giriş beyannamesinin tescil tarihinden önce gerçekleştirilmiş olması halinde ithalat bedelinin ödendiğine dair bankadan alınacak belgenin serbest dolaşıma giriş beyannamesinin ekinde veya serbest dolaşıma giriş beyannamesinin muayene işlemleri bitmeden doğrudan devreden tarafından gümrük idaresine sunulması gerekmektedir. Bu çerçevede, KKDF yönüyle tesis edilecek işlemlere ilişkin muayene memurunca 2011/16 sayılı Genelge doğrultusunda gerekli kontrol ve işlemler tesis edilecektir.
3- Transfere ilişkin Belge ID üretilmesinden sonra oluşan masraf ve komisyonlar için Bankalar tarafından Transfer Bildirim Formu Sorgulama ekranından ilgili Belge ID’nin bir ithalat işleminde kullanılıp kullanılmadığı sorgulanır, beyannameye konu olarak bir gümrük işleminde kullanılmamış olması durumunda ilgili Banka tarafından Belge ID iptal edilir ve yeni bir Belge ID üretilir. Transfer Bildirim Formu bir beyannamede kullanılmışsa; ilgili masraf ve komisyonların gümrük idaresine bildirimi yükümlünün sorumluluğunda olmakla birlikte bankalar tarafından ilgili gümrük müdürlüklerine de bildirim yapılır.
H. Çeşitli Hükümler
1- Gerek web servisler gerek veri giriş ekranı aracılığıyla Belge ID üretilmiş olması halinde kâğıt ortamda transfer bildirim formu düzenlenmez ve gümrük idarelerince beyanname ekinde kağıt belge aranmaz.
2- Bu Genelgenin yayım tarihi itibariyle sistem kullanımına hazır olan Bankalarca, peşin ithalat transferlerine ilişkin transfer bildirim formları elektronik ortamda Bakanlık sistemlerine aktarılır ve üretilen Belge ID’nin gümrük beyannamesinde beyanı zorunludur.
3- Transfer Bildirim Formlarının elektronik ortama aktarılmasına ilişkin uygulamaya geçilmesinden sonra Bakanlığımızca belirlenecek tarihten itibaren uygulamaya geçmeyen Bankalar tarafından ithalat transferlerine ilişkin kâğıt ortamda düzenlenen Transfer Bildirim Formlarına ilişkin bilgilerin doğruluğu hakkında gümrük idaresince ilgili Bankadan teyit alınmak suretiyle gümrük işlemleri ikmal edilir.
Bilgi ve gereğini rica ederim.


Cenap AŞCI
Bakan a.
Müsteşar


EKLER:
1- Bilge Sisteminde Ödeme Şekilleri ve KKDF Beyanına İlişkin Örnekler
2- İade Edilen Transfere İlişkin Gümrük İdaresine Yapılacak Bildirim Yazısı Örneği


EK-1: Bilge Sisteminde Ödeme Şekilleri ve KKDF Beyanına İlişkin Örnekler

Örnek 1: Ödeme Şekillerinin Ana Bilgiler ve Kalemde Beyanı
Toplam fatura tutarı 320 USD olan ve farklı ödeme şekillerine konu bir ithalat işleminin ödeme şekilleri beyanı ana bilgilerde ve kalemlerde uyumlu olmak kaydıyla aşağıdaki gibi beyan edilebilir.

Ana Bilgilerde
Beyan edilen
Ödeme Şekli
Toplam Tutar
Kalem No
Kalemde Seçilen
Ödeme Şekli
Kalem Fatura
Tutarı
1(Mal Mukabili)
90
1
1
10
2
1
20
3
1
60
3 (Vesaik
Mukabili)
50
4
3
20
5
3
30
7 (Bedelsiz)
80
6
7
80
11(Özel Takas)
100
7
11
100

320


320

Tutar bilgileri USD cinsinden örneklendirilerek yazılmıştır.

Örnek 2: Toplam fatura tutarı 1000 USD olan ödeme şekli %50 peşin, %50 mal mukabili (vadeli) olan ve tek kalemden (GTİP) oluşan eşyanın ödeme şeklinin beyanı

Ana Bilgilerde
Beyan edilen
Ödeme Şekli
Toplam Tutar
Kalem No
Kalemde Seçilen
Ödeme Şekli
Kalem Fatura
Tutarı
1(Mal Mukabili)
500
1
1
500
2 (Peşin)
500
2
2
500
Tutar bilgileri USD cinsinden örneklendirilerek yazılmıştır.

Örnek 3: Toplam fatura tutarı 1000 USD olan ödeme şekli %50 peşin, %50 mal mukabili(vadeli) olan, kıymeti 700 USD olan 1213 pozisyonunda ve kıymeti 300 USD olan 8517 pozisyonundaki eşyanın ödeme şeklinin beyanı

Ana Bilgilerde
Beyan edilen
Ödeme Şekli
Toplam Tutar
Kalem No
Kalemde Seçilen
Ödeme Şekli
Kalem Fatura
Tutarı
1(Mal Mukabili)
500
1 (1213 GTİP)
1
200
2 (8517 GTİP)
1
300
2 (Peşin)
500
3 (1213 GTİP)
2
500
Tutar bilgileri USD cinsinden örneklendirilerek yazılmıştır. Kıymeti yüksek olan GTİP’ten ilave bir kalem açılarak, ödeme türlerinin kalemde uygun tutarda beyanı yapılır.

Veya aşağıdaki gibi beyana konu olabilir;

Ana Bilgilerde
Beyan edilen
Ödeme Şekli
Toplam Tutar
Kalem No
Kalemde Seçilen
Ödeme Şekli
Kalem Fatura
Tutarı
1(Mal Mukabili)
500
1 (1213 GTİP)
1
500
2 (Peşin)
500
2 (1213 GTİP)
2
200
3 (8517 GTİP)
2
300
Tutar bilgileri USD cinsinden örneklendirilerek yazılmıştır. Kıymeti yüksek olan GTİP’ten ilave bir kalem açılarak, ödeme türlerinin kalemde uygun tutarda beyanı yapılır.

Örnek 4: Aynı zamanda sistem tarafından hesaplanan ve beyanname kalemlerine dağıtımı yapılan KKDF’nin beyan usulü

- Toplam fatura tutarı 500 USD olan bir ithalat işleminin aşağıdaki şekilde farklı ödeme şekilleri beyanına tabi olması durumunda aynı zamanda sistem tarafından hesaplanan KKDF’nin kalemlerde beyanı tablodaki gibi yapılır.

Ana Bilgilerde
Beyan edilen
Ödeme Şekli
Toplam Tutar
(USD)
Kalem
No
Kalemde
Seçilen
Ödeme
Şekli
Kalem
Fatura Tutarı
(USD)
Beyan Edilecek
KKDF Hesabı
Kalemde
Beyan Edilen
KKDF Tutarı
(USD)
1(Mal
Mukabili)
90
1
1
10
10x0,8437x0,06
0,51
2
1
20
20x0,8437x0,06
1,01
3
1
60
60x0,8437x0,06
3,04
3 (Vesaik
Mukabili)
50
4
3
20
20x0,8437x0,06
1,01
5
3
30
30x0,8437x0,06
1,52
6 (Vadeli
Akreditif)
180
6
6
180
180x0,8437x0,06
9,11
7 (Bedelsiz)¹
80
7
7
80
-
-
11(Özel Takas)
100
8
11
100
100x0,06
6
Peşin
Ödemeler
Toplamı
50 (Vesaik mukabili ödeme şeklindeki tutardan oluşur)
Bir beyannamede Peşin ödemeler toplamı; 2, 3 ve 12 no.lu ödeme şekillerinin toplamından oluşur.
Vadeli
Ödemeler
Toplamı
270 ( 90+180) Mal mukabili ve Vadeli akreditif tutarlarının toplamından oluşur.
Bir beyannamede Vadeli ödemeler toplamı; 1-6-13-14-15-16-17 no.lu ödeme şekillerinde beyan edilen tutarların toplamından oluşur.
Takas
Ödemeler
Toplamı
100
( Yalnızca Özel Takas tutarlarının toplamıdır.)
Özel takas peşin veya vadeli ödemeler toplamından ayrı olarak kendi içinde değerlendirilir ve KKDF beyanı müstakil olarak yapılır. Ancak takas işleminin 2017/1 sayılı Genelge kapsamında izne tabi olması halinde beyan edilen KKDF teminata bağlanarak işlem yapılır.
KKDF Tutarı
270*0,06=16,2
USD
Ana ekranda Vadeli ödemeler toplamı için hesaplanan KKDF tutarı (16,2 USD), Vadeli Ödemeler Toplamı/Peşin+Vadeli Ödemeler Toplamı oranının (270/320=0,8437) peşin ve vadeli kalem kıymetleriyle ve yasal KKDF oranı ile çarpımı suretiyle dağıtılarak beyan edilir.
Takas KKDF
Tutarı
100*0,06= 6 USD
Özel takas olarak beyan edilen kalemlerin kıymetinin yasal KKDF oranı ile çarpımı suretiyle bulunan tutar beyan edilir.
¹ Bedelsiz ödeme şekli peşin veya vadeli olarak değerlendirilmediğinden peşin ve vadeli toplamlarına katılmaz.

Örnek 5: Toplam fatura tutarı 1000 USD olan ödeme şekli %50 peşin, %50 mal mukabili (vadeli) olan, kıymeti 700 USD olan 1213 pozisyonunda ve kıymeti 300 USD olan 8517 pozisyonundaki eşyanın KKDF beyanı

Ana Bilgilerde
Beyan edilen
Ödeme Şekli
Toplam Tutar

Kalem
No
Kalemde
Seçilen
Ödeme
Şekli
Kalem
Fatura Tutarı
(USD)
Beyan Edilecek
KKDF Hesabı
Kalemde
Beyan Edilen
KKDF Tutarı
(USD)
1(Mal Mukabili)
500
1 (1213 GTİP)
1
200
200x0,5¹x0,06
6
2 (8517 GTİP)
1
300
300x0,5x0,06
9
2 (Peşin)
500
3 (1213 GTİP)
2
500
500x0,5x0,06
15
¹ 0,5 oranı; Vadeli Ödeme Toplamı/Peşin+Vadeli Toplamı (500/1000) oranlamasından oluşmaktadır.

EK-2: İade Edilen Transfere İlişkin Gümrük İdaresine Yapılacak Bildirim Yazısı Örneği

T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
GÜMRÜK VE TİCARET BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ
...................GÜMRÜK MÜDÜRLÜĞÜ


Banka Referansı:
İthalatçı Adı/Unvanı:
İthalatçının Vergi Kimlik Numarası:
İthalatçının Adresi:
Transfer Edilen Tutar/Döviz Cinsi:
İhracatçı Firma Unvanı:
Transfer Yapılan Firma Unvanı:
Transfer Bildirim Formu Tarihi/Sayısı/ID Numarası:
Gümrük Beyannamesi Tarih ve Sayısı :



Yukarıda ayrıntısı yazılı olan ithalat işlemi ile ilgili mal bedeli transferi ……….. tarihinde Bankamızca gerçekleştirilmiş olmasına rağmen, ……….... tarihinde transfer tutarının tamamı/………………..’lık kısmı iade edilmiştir.
Söz konusu bedelin ………. tarihinde ……... referans ile yeniden transferi gerçekleştirilmiştir. (*Yeniden transfer yapılmamışsa bu bölüm yazılmayacaktır.)
Bilgilerinize sunarız.

Çarşamba, Ağustos 16, 2017

Transit Rejiminde Ön Beyan Uygulaması Hk

Gümrükler Genel Müdürlüğünün 14.08.2017 tarihli 27262542 sayılı tasarruflu yazısı (Transit Rejiminde Ön Beyan Uygulaması Hk.)

T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Gümrükler Genel Müdürlüğü
GÜNLÜDÜR
Sayı :96603261-102.03
Konu :Transit Rejiminde Ön Beyan Uygulaması
14.08.2017 / 27262542
DAĞITIM YERLERİNE
İlgi :06.07.2017 tarihli ve 96603261-102.03/00026316729 sayılı yazımız.
İlgide kayıtlı yazımız konusu; karayolu taşımacılığında, uluslararası sözleşmeler kapsamında başlamış bir transit işlemi kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen eşya hariç olmak üzere, özet beyan bilgilerini de içeren transit beyanının taşıtın giriş gümrük idaresine varmasından önce elektronik ortamda giriş gümrük idaresine verilmesini hükme bağlayan Gümrük Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 01.08.2017 tarihli ve 30141 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
15/8/2017 tarihi itibarıyla yürürlüğe girecek olan anılan Yönetmeliğin 67 nci maddesinin dördüncü fıkrasında yapılan değişiklikle birlikte başlayacak ön beyan uygulamasının detaylarına aşağıda yer verilmiştir.
1) Uygulama, kara kapıları ile RO-RO işlemlerini yürüten hareket gümrük idarelerinde sadece karayolu taşımacılığı ile Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen eşya için söz konusu olacaktır. Hem RO-RO hem de denizyolu ile gelen diğer eşyanın işlemlerinin yapıldığı gümrük idarelerinde, ön beyan uygulaması sadece RO-RO işlemleri için hüküm ifade etmekte olup, denizyolu ile gelen eşyanın işlemlerinde değişiklik olmayacaktır.
2) Karayolu taşımacılığı ile Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen eşya için; NCTS programında, kara hudut kapılarından ya da RO-RO işlemlerini yürüten gümrük idarelerinden düzenlenecek TR rejim kodlu transit beyannameleri ile hareket gümrük idaresi kara hudut kapısı olan ortak transit (T1/T2) beyannameleri (örneğin Sarp Gümrük Müdürlüğü hareketli Polonya varışlı) ön beyan uygulaması kapsamındadır.
3) Ön beyan uygulaması, ikinci madde kapsamı transit beyanının taşıtın giriş gümrük idaresine varmasından önce elektronik ortamda giriş gümrük idaresine gönderilerek NCTS sisteminde LRN numarası alınmasını içermektedir.
4) RO-RO işlemlerinin yürütüldüğü hareket gümrük idarelerinde, eşyaya ilişkin ön beyan uygulaması kapsamında verilecek transit beyanına ait LRN numaraları, geminin varış bildiriminde taşıma senetleri ekranında "ilgili özet beyan no" alanına kaydedilecektir. Dolayısıyla, LRN almış bir transit beyanı olduğu takdirde transit beyanına konu eşya için ayrıca özet beyan aranmayacak, söz konusu LRN almış transit beyanlarında özet beyan açması yapılmasına da gerek kalmayacaktır.
5) Kara hudut kapılarında, transit rejimine ilişkin beyanın kabul aşamasında, beyanın (DEC_DAT) tescil tarihinin beyanda yer alan plakanın Kara Kapıları Taşıt Takip Programına kayıt tarihinden daha sonra olması durumunda, sistemde " Beyan, eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesine varışı öncesinde gönderilmemiştir." uyarı mesajının çıkarılmasına yönelik teknik düzenleme 15/8/2017 tarihi itibarıyla devreye alınacaktır.
6) RO-RO işlemlerini yürüten gümrük idarelerinde, transit rejimine ilişkin beyanın kabul aşamasında, beyanın bir varış bildiriminde kayıtlı bulunmaması ya da kayıtlı bulunduğu varış bildiriminin onaylanmamış olması durumuna uygun uyarı mesajının çıkarılmasına yönelik teknik düzenleme 15/8/2017 tarihi itibarıyla devreye alınacaktır.
Yukarıda yer verilen bilgiler çerçevesinde, konunun önem ve aciliyetine binaen uygulamaya ilişkin teknik detayların da bağlantı idarelerinizce ilgililere duyurulması gerekmektedir.
Bilgi ve gereğini rica ederim.
Mustafa GÜMÜŞ
Bakan a.
Genel Müdür V.
DAĞITIM:

Tüm Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlüklerine

Salı, Ağustos 15, 2017

İRAN İTHALATLARINDA FATURALARDA İSTENİLEN KONSOLOSLUK ONAYI

Merhaba;

İran’dan yapılan ithalatlarda faturalarda konsolosluk onayının aranmasına ilişkin 21 Ağustos tarihinde ilgili uygulamanın tekrar başlayacağına dair tarafımızda duyum mevcuttur,kesin olmamakla beraber detaylar aşağıda yer almaktadır.

Bilgilerinize sunarım.


İRAN İTHALATLARINDA FATURALARDA İSTENİLEN KONSOLOSLUK ONAYI
Türkiye'den İran'a yapılan ihracatlar da İran tarafı ihracatçılarımızdan konsolosluk tasdikli fatura istemekteydi. Bu tasdik işlemi ihracatçılarımız için uzun ve masraflı bir süreçti.24.07.2017 tarihinde başlatılan uygulama ile İran menşeli ürün ithalinde , mütekabiliyet ilkesi çerçevesinde aynı uygulama yürürlüğe konularak, ithalata konu olan faturalarda İran da yerleşik konsolosluklarımızın onayının aranmasına başlanmıştı.

 
Bu durumdan dolayı
gümrüklerde yığılmalar meydana gelmiş, bunun üzerine uygulama Dış İşleri Bakanlığı, yurtdışındaki temsilciliklerimizdeki tasdik işlemleri için gerekli
olan düzenlemeyi yapana kadar Ekonomi Bakanlığı tarafından ertelenmişti .Alınan
duyumlara göre =
Konsolosluk
tasdikli fatura uygulaması , 21 Ağustos 2017 tarihi ile tekrar başlatılması, Bu
tarihten önce ( Bu tarih dahil ) yüklenmiş veya sevk işlemleri başlatılmış
eşyanın ithalatında bu durumu kanıtlayan CMR , Konşimento vb. yükleme
belgelerinin ibrazı halinde, 21 Ağustos 2017 tarihinden itibaren 30 gün
süre ile ( 21 Eylül e kadar ) imza ve tasdik aranmaması ,21 Eylül 2017
tarihinden başlayarak tüm ürünler için imza ve tasdik aranması yoluna
gidilecektir.

Cuma, Ağustos 11, 2017

Tek Pencere Sistemi-Özet Beyan Bilgisi

Gümrükler Genel Müdürlüğünün 04.08.2017 tarihli ve 26985509 sayılı yazısı (Tek Pencere Sistemi-Özet Beyan Bilgisi)
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Gümrükler Genel Müdürlüğü


Sayı : 72093537-106.05
Konu : Tek Pencere Sistemi-Özet Beyan Bilgisi
ANKARA GÜMRÜK MÜŞAVİRLERİ DERNEĞİ
(Anıt Caddesi, Şafak Apt. No:8/7 Tandoğan/ANKARA)
İlgi: 26/01/2017 tarihli ve 98 sayılı dilekçeniz.
İlgide kayıtlı dilekçenizde özetle, dâhilde işleme, geçici ithalat ve gümrük kontrolü altında işleme rejimleri izin başvurularında, eşyanın Türkiye Gümrük Bölgesine getirilip gümrüğe sunulması zorunluluğu bulunmadığından bahisle, bu rejimlere izin ilişkin başvurularında Tek Pencere Sisteminde (TPS) yer alan özet beyan bilgisinin kaldırılarak, eşyanın gümrüğe sunulmadan TPS onaylarının alınabilmesi talep edilmektedir.
Tek Pencere Sistemi'nde 0878 kodlu TPS-Dahilde İşleme İzni, 0910 kodlu TPS-Geçici İthalat İzni ve 0971 kodlu TPS-Gümrük Kontrolü Altında İşleme İzni başvurularında özet beyan bilgisi girilen "beyanname no" alanı ihtiyari olarak düzenlenmiş bulunmaktadır. Dolayısıyla bahse konu alana giriş yapılmasa da TPS’den yapılan bahsi geçen izin başvurularında onay alınabilmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
Kadir TURSUN
Bakan a.
Daire Başkanı


Antrepo beyannamesi 44 nolu hanesine analiz raporunun sonradan ibraz edilebilecek meşruhat halinde 2017-14 genelgenin işleyeceği

Gümrükler Genel Müdürlüğünün 08.08.2017 tarihli ve 27133617 sayılı yazısı (Antrepo beyannamesi 44 nolu hanesine analiz raporunun sonradan ibraz edilebilecek meşruhat halinde 2017-14 genelgenin işleyeceği)
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Gümrükler Genel Müdürlüğü
Sayı : 17474625-010.06.01
08.08.2017 / 27133617
DAĞITIM YERLERİNE
"Akaryakıt Ürünlerinde GTİP Tespiti" konulu ilgide kayıtlı Genelgenin beşinci paragrafında "Bu çerçevede, akaryakıt ürünlerinin GTİP tespitine yönelik olarak, Petrol Piyasasında Uygulanacak Teknik Kriterler Hakkındaki Yönetmelik hükümleri uyarınca yurt içindeki akredite laboratuvarlar tarafından düzenlenen analiz raporlarının tarih ve sayısının, yükümlüsünce gümrük beyannamesinin 44 nolu hanesinde açık bir şekilde beyan edilmesi ve ilgili gümrük müdürlüğüne beyanname ekinde mezkur analiz raporunun aslı veya analizi yapan akredite laboratuvar yetkililerince onaylı bir nüshasının ibrazı durumunda;" denilmekte ve devamla söz konusu analiz raporlarının esas alınmasına ilişkin hususlara yer verilmektedir.
Konu ile ilgili olarak; antrepo beyannamesinin tescili sırasında henüz laboratuar tahlili sonuçlanmadığından akredite laboratuvar analiz raporunun henüz sunulamadığı ve rapor tarih sayısının beyan anında bilinemediği durumlarda yapılacak işlem konusunda tereddüt hasıl olduğu anlaşılmaktadır.
İlgide kayıtlı Genelgenin uygulamasında; antrepo beyannamesinin tescili sırasında yurt içindeki akredite laboratuvar tarafından düzenlenen analiz raporunun henüz mevcut olmadığı ve rapor tarih-sayısının bilinemediği durumlarda, yükümlüsünce gümrük beyannamesinin 44 nolu hanesine, "2017/14 sayılı genelge kapsamında analiz raporu sonradan sunulacaktır" ibaresinin eklenmesi halinde de mezkur genelge kapsamında işlem yapılması, yükümlüsünce de anılan raporun temininin ardından gümrük idaresine sunulması ve gümrük idaresince de buna göre gereğinin yapılması gerekmektedir.
Bilgi ve gereğini rica ederim.
Mustafa GÜMÜŞ
Bakan a.
Genel Müdür V.
DAĞITIM:
Tüm Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlükleri


Perşembe, Ağustos 03, 2017

İsgüm İnternet sitesinden Kontrol Belgesi başvurulara ilişkin güncel duyurular

Merhaba;

İsgüm İnternet sitesinden Kontrol Belgesi başvurulara ilişkin güncel duyurular yayınlanmış olup aşağıda detayları mevcuttur.Buna göre T.P.S. sisteminden referans numarası alındıktan sonra hali hazırda kullanılan programa entegre 14.08.2017 tarihinde yeni İSGÜM Kontrol Belgesi Yazılım Sistemi devreye girecektir eski sistem ve yeni sistem 05.09.2017 tarihine kadar birlikte kullanılabilmektedir. 05.09.2017 tarihinden sonra sadece yeni yazılım sistemi üzerinden başvuru alınacak, eski sistem devreden çıkarılacaktır.Program kurulum ve kullanım detaylarına http://www.isgum.gov.tr/Default.aspx?lnk=338 linkinden ulaşabilirsiniz.


1-KONTROL BELGESİ BAŞVURUSUNDA BULUNACAK FİRMALARIN DİKKATİNE
Kontrol Belgesi Yazılım Sistemimize ilişkin, başvuru yapacak olan firma yetkililerinin ve/veya kullanıcılarının bu işlemleri yürütebilmeleri için bağlı bulunduğunuz işyeri adına sisteme giriş yapmak için Sosyal Güvenlik Kurumu üzerinde halihazırda işveren olmanız veya işvereninizin işyerinin bağlı bulunduğu Sosyal Güvenlik Merkezine başvurarak sizin için İşyeri Tescil Sistemi aracılığı ile yetkilendirme yapmış olması gerekmektedir.
Gümrük işlemlerinin takibi için firmanız çalışanı olmayan bir kişinin yetkilendirilmesi ise Kontrol Belgesi yazılım sistemi içerisinde işveren veya işverenin yetkilendirdiği personel tarafından gerçekleştirilecektir.

2-KONTROL BELGESİ BAŞVURUSUNDA BULUNACAK FİRMALARIN DİKKATİNE
14.08.2017 tarihinde İSGÜM Kontrol Belgesi Yazılım Sistemi devreye alınacaktır. Bu tarihten itibaren Kontrol Belgesi başvurusu yapacak olan firmalar bu sistemi kullanabileceklerdir. Yeni yazılım sisteminin 05.09.2017 tarihine kadar mevcut kullanılan eski sistemle beraber eşzamanlı olarak kullanılması planlanmaktadır. Yeni sistemi kullanmaya başlayacak olan firmaların başvuru onay süreçleri çok daha hızlı gerçekleşeceği için yeni yazılım sistemine geçmeleri kendileri için avantaj sağlayacaktır. 05.09.2017 tarihinden sonra sadece yeni yazılım sistemi üzerinden başvuru alınacak, eski sistem devreden çıkarılacaktır. Bu yüzden belge başvurusu yapacak olan firmaların gerekli hazırlıkları yapması, yapılan bilgilendirmeleri takip etmesi önem arz etmektedir. Önemle duyurulur.


3-KONTROL BELGESİ BAŞVURUSUNDA BULUNACAK FİRMALARIN DİKKATİNE

Kontrol Belgesi başvurusu yapacak olan firmaların KBS’ ne (Kontrol Belgesi Sistemi) giriş yapabilmeleri için SGK (Sosyal Güvenlik Kurumu) veri tabanı üzerinde İşyeri Tescil Sistemi aracılığı ile yetkilendirilmiş olması gerekmektedir. Firma sahipleri ya da onların yetki verecekleri kişiler İşyeri Tescil Sistemi üzerinde yetkilendirilmelidirler. Bu yetkiyi alan kişiler, Gümrük işlemleri için Kontrol Belgesi Sisteminde firma yetkilisi olarak görüleceklerdir. Hali hazırda SGK üzerinde tescili olan firma yetkilileri KBS’ ne herhangi bir işlem yapmadan e-devlet üzerinden giriş yapabileceklerdir. Gümrük işlemlerinin takibi için firma çalışanı olmayan bir kişinin KBS üzerinden yetkilendirilmesi ise SGK İşyeri Tescil Sistemi üzerinden firma yetkilisi olarak belirlenen kişi tarafından KBS üzerinden gerçekleştirilecektir. Önemle duyurulur.


Salı, Ağustos 01, 2017

Bazı ürünlerin gümrük vergileri sıfırlanmış bazılarında ise indirime gidilmiştir.

Merhaba;


Dün akşam Mükerrer Resmi Gazetede yayınlanan bazı ürünlerin gümrük vergileri sıfırlanmış bazılarında ise indirime gidilmiştir.G.t.i.p. listesi ve karşılarında belirtilen eşyaların özellikler çerçevesinde 0 yada indirimli oranda gümrük vergisi ile ithalat yapılacaktır.Resmi Gazete karar metni ve g.t.i.p. listesi ekte mevcuttur.