T.C. |
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI |
Gümrükler Genel Müdürlüğü |
Sayı :44873033/730.01 |
Konu :Hasar Kodları Uygulaması |
01.09.2015 / 10208856 |
DAĞITIM YERLERİNE |
Bilindiği üzere, 1975 tarihli TIR Sözleşmesinin 12 nci maddesi uyarınca, karayolu taşıtları için Sözleşme EK-2'de belirlenen şartlara uygun olarak ve EK-3'de belirlenen usullere göre onay belgesi düzenlenmektedir. Bu belge, Sözleşmeye taraf tüm ülkelerce tanınmaktadır.
Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (BMAEK) TIR İdari Komitesi (AC.2) toplantılarında, TIR taşımalarında kullanılan araçların yük kompartımanında bir hasar olması durumunda, onay belgesine gümrük yetkililerince el yazısı ile kaydedilen hasarların yabancı dil sorunu nedeniyle anlaşılamaması veya kayıt için ayrılan kısmın yetersiz olmasının yeknesak bir kodlama sistemine gereksinim doğurduğu hususu ele alınmış ve söz konusu hasarların yazı yerine bir kodlama sistemi ile onay belgelerinde belirtilmesi, ayrıca bir araca ilişkin hasar tanımlarının farklı akit taraf gümrük idarelerinde bir kod kullanılarak standart anlama gelecek şekilde tanımlanması hususu gündeme alınmıştır.
11 Haziran 2015 tarihinde Cenevre’de gerçekleştirilen TIR İdari Komite (AC.2) 61 inci dönem toplantısında, Bakanlığımız katkılarıyla son hali verilmiş olan WP.30/AC.2/2012/12/Rev.2 sayılı belge tavsiye kararı niteliğinde kabul edilerek 1 Ekim 2015 tarihinden itibaren uygulamaya başlanılmasına ve iki yıllık uygulamanın sonunda gözden geçirilerek Sözleşmede gerekli değişikliğin yapılmasına karar verilmiştir.
Bu itibarla, TIR taşımalarında kullanılan araçların yük kompartımanında bir hasar olması durumunda, onay belgesine el yazısı ile kaydedilen hasarların 1 Ekim 2015 tarihi itibariyle ilgili hasar kodu ile beraber yazılması gerekmekte olup ekte bir örneği gönderilen hasar kodları kılavuzunun gümrük idarelerine dağıtılarak ilgili personele tebliğinin sağlanmasını rica ederim.
Mustafa GÜMÜŞ | |
Bakan a. | |
Genel Müdür V. |
EK:
Hasar Kodları Kılavuzu (9 sayfa)
DAĞITIM:
Tüm Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlükleri
HASAR KODLARI KILAVUZU |
Bu kılavuzda yer alan hasar kodları listesi, Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (BMAEK) TIR İdari Komitesi (AC.2)’nin 11 Haziran 2015 tarihinde Cenevre’de gerçekleştirilen 61 inci dönem toplantısında kabul edilmiştir.
Söz konusu listenin bulunduğu WP.30/AC.2/2012/12/Rev.2 sayılı belge tavsiye kararı niteliğinde kabul edilerek 1 Ekim 2015 tarihinden itibaren uygulamaya başlanılmasına ve iki yıllık uygulamanın sonunda gözden geçirilerek TIR Sözleşmesinde gerekli değişikliğin yapılmasına karar verilmiştir.
Bu itibarla, TIR taşımalarında kullanılan araçların yük kompartımanında bir hasar olması durumunda, taşıt onay belgesinin 10 nolu hanesine el yazısı ile kaydedilen hasarların 1 Ekim 2015 tarihi itibariyle bu listede yer alan ilgili hasar kodu ile beraber yazılması gerekmektedir.
Code system to report defect remarks in the Certificate of Approval
Hasarların Onay Belgesine Kaydı için Kulllanılacak Kod Sistemi
The uniform system consists of four (4) digits code.
The code divides the load compartment into six separate sections: left side, right side, floor, roof, front wall and back wall. In addition, the load compartment is divided into three separate parts longitudinally (direction of motion): front, centre, back. No further subdivision of the front and back wall is given, since the areas to be examined are quite small.
Tekdüze Sistem dört (4) rakamdan oluşmaktadır.
Kod Sistemi yük kompartımanını sol taraf, sağ taraf, taban, çatı, ön duvar ve arka duvar olmak üzere altı (6) ayrı parçaya ayırmaktadır. Ayrıca, yük kompartımanı boylamasına (aracın hareketi yönünde) ön, orta ve arka olmak üzere üç (3) parçaya ayrılmıştır. Ön ve arka duvar için ise kontrol edilecek alanın küçüklüğü göz önünde bulundurularak ayrıca numaralandırma yapılmamıştır.
A. First number / İlk Rakam
The first number indicates the part in question of the load compartment:İlk rakam hasarlı bölgenin yük kompartımanındaki yerini gösterir:1xxx Left side (seen from the rear side of the vehicle)Sol taraf (Aracın arkasından bakıldığında)2xxx Right side (seen from the rear side of the vehicle)Sağ taraf (Aracın arkasından bakıldığında)3xxx RoofÇatı4xxx FloorTaban5xxx Front wallÖn duvar6xxx Back wallArka duvar7xxx Defect in question concerns the load compartment as a wholeYük kompartımanının tamamını ilgilendiren hasar8xxx Defect relates to the TIR ropeTIR halatı ile ilgili hasar9xxx Issues with the Certificate of ApprovalOnay Belgesi ile ilgili sorunlar0xxx Other issues not mentionedYukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar
B. Second number / İkinci Rakam
The second number indicates the part in question longitudinally:İkinci rakam yük kompartımanındaki hasarlı bölgenin bulunduğu yeri boylamasına gösterir:x0xx Not applicable (e.g. issues regarding the certificate of approval)Yük kompartımanı harici sorunlar (Örneğin, Onay Belgesi ile ilgili sorunlar)x1xx Front (e.g. 11xx = left side, front)Ön (Örneğin, 11xx = sol taraf, ön)x2xx CentreOrtax3xx BackArkax4xx The whole surface is concernedBütün yüzeyleri ilgilendiren hasarlar
C. Last two numbers / Son İki Rakam
The last two numbers indicate the defect itself. The following are the most common defects detected in practice:Son iki rakam hasarın kendisini gösterir. Aşağıdakiler uygulamada en sık rastlanılan hasarlardır:1. Issues related to the floorTabanla ilgili Hasarlar11 Floor fastening is not made from insideTaban bağlantısı içeriden yapılmamış12 Floor is not secured by self-drilling or self-tapping screws or rivetsTaban kendinden vidalanıp somunlanan vidalarla veya perçinlerle sabitlenmemiş13 Opening between floorboardsTaban tahtaları arasında açıklık19 Issue not mentionedYukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar2. Issues related to doors and other closing systems (including stopcocks, manhole-covers, flanges etc.)Kapılar ve Diğer Kapatma Sistemleri ile ilgili Hasarlar (Tıpalar, Bakım Kapakları, Halkalar Dahil)21 Hinge fastening insufficient or not secureMenteşe sıkılığı yetersiz veya menteşe sağlam değil22 Locking device insufficient or not secureKilitleme aleti yetersiz veya sağlam değil23 Device on which Customs seals can be affixed is not secured or the design enables the door to be opened without breaking the Customs sealGümrük mührünün takıldığı alet güvenli değil veya aletin tasarımı mühür kırılmadan kapının açılmasına olanak veriyor24 Curve/crease, creating an openingAçıklığa yol açan katlanma, eğilme25 Hinges damaged/broken/pluckedMenteşeler hasar görmüş/kırılmış/kopmuş26 Doors or other closing system do not fitKapılar veya diğer kapatma sistemleri yerine oturmuyor29 Issue not mentionedYukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar3. Issues related to solid siders, tankers,… (metal shell)Sabit yanlar, tankerler v.s. (Metal dış yüzeyler) ile ilgili Hasarlar31 Joining devices are neither self-drilling nor self-tapping screws nor rivets nor weldedBağlantı tertibatları kendinden vidalanıp somunlanan vida, perçin veya kaynak değil32 Joining devices are brokenBağlantı tertibatları kırılmış33 Curve/crease in the shell, creating an openingMetal dış yüzeyde açıklığa yol açan katlanma, eğilme34 HoleDelik39 Issue not mentionedYukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar4. Issues related load compartments with sheetsBrandalı yük kompartımanlarıyla ilgili Hasarlar41 Metal/Securing ring/eyelet missing or defectiveMetal/bağlantı halkası/kopça kayıp veya hasarlı42 Incorrect eyelet modelUygun olmayan kopça modeli43 Incorrect repair (seams too small, improper material used for the repair, …)Uygun olmayan onarım (dikişler çok küçük, uygun olmayan malzeme ile onarım vs.)44 Overlapping of the sheets insufficientBrandaların üstüste geldiği alanların yetersiz olması45 Tear/hole in the sheetBrandada yırtık/delik46 Sheet of improper materialUygun olmayan malzemeden imal edilmiş branda49 Issue not mentionedYukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar5. Issues related to sliding sheets sidersSürgülü Brandaların Yan Duvarları ile ilgili Hasarlar51 Curve in the metal supports of the sliding sheets creating openingsSürgülü brandaların metal parçalarındaki bükülme açıklığa yol açıyor52 Incorrect repair of the sliding sheets (seams too small, improper material used for the repair, …)Sürgülü brandaların uygun olmayan onarımı (dikişler çok küçük, uygun olmayan malzeme ile onarım vs.)53 Sliding sheets from improper materialUygun olmayan malzemeden imal edilmiş sürgülü branda54 Tear/hole in the sliding sheetsSürgülü brandada yırtık/delik55 Horizontal openings between the sliding sheets and the solid parts are bigger than 10 mmSürgülü brandalar ile sabit kısımlar arasındaki yatay açıklığın 10 mm’den daha fazla olması59 Issue not mentionedYukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar6. Issues related to sliding roofSürgülü çatılar ile ilgili HasarlarReserved for the futureGelecekte kullanılmak üzere ayrılmıştır7. Issues related to tension devices, sheet locking system and sheet fasteningsGergi Cihazları, Branda Kilitleme Sistemi ve Branda Bağlamaları ile ilgili Hasarlar71 Improper tension devicesUygun olmayan gergi cihazları72 Improper sheet fasteningsUygun olmayan branda bağlamaları73 Improper sheet locking systemUygun olmayan branda kilitleme sistemi74 Tension devices, sheet locking systems and sheet fastenings are not sufficiently secured by the TIR ropeGergi cihazları, branda kilitleme sistemleri ve branda bağlamaları TIR halatı ile yeterince güvenli hale getirilmemiş75 Thong missing, too loose, defective or made of improper material.Kayış/sırım kayıp, çok gevşek, hasarlı veya uygun olmayan malzemeden imal edilmiş76 Issue not mentionedYukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar8. Issues related to the fastening rope (TIR rope)Bağlama Halatı (TIR Halatı) ile ilgili Hasarlar81 The (whole) fastening rope defectiveBağlama halatı (bütün olarak) hasarlı82 End-piece of the fastening rope defectiveBağlama halatının ucu hasarlı83 Fastening rope is made of improper material (can be stretched)Bağlama halatı uygun olmayan malzemeden yapılmış (esnetilebilir)84 Fastening rope is too longBağlama halatı çok uzun85 Fastening rope is made of two (or more pieces)Bağlama halatı iki (veya daha fazla) parçadan oluşuyor89 Issue not mentionedYukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar9. Issues related to the Certificate of ApprovalOnay Belgesi ile ilgili Sorunlar91 Certificate of Approval unusable (i.e. certificate is ripped, torn or the text/print is not readable, …)Onay Belgesi kullanılamaz durumda (Örneğin, belge yıpranmış, yırtılmış, yazıları okunmaz hale gelmiş v.s.)92 Certificate of Approval is expiredOnay Belgesinin geçerlilik süresi dolmuş93 Vehicle cannot be identified from the Certificate of Approval (i.e. photos, number plate or chassis number do not correspond with the vehicle presented)Araç, Onay Belgesine göre tanımlanamıyor (Örneğin, fotoğraflar, plaka veya şasi numarası uymuyor)99 Issue not mentionedYukarıda belirtilmeyen diğer sorunlar
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder