Pazartesi, Eylül 28, 2015

Gümrükler Genel Müdürlüğünün 01.09.2015 tarih ve 10208856 sayılı yazısı (Hasar Kodları Uygulaması)


T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Gümrükler Genel Müdürlüğü
Sayı :44873033/730.01
Konu :Hasar Kodları Uygulaması
01.09.2015 / 10208856
DAĞITIM YERLERİNE
Bilindiği üzere, 1975 tarihli TIR Sözleşmesinin 12 nci maddesi uyarınca, karayolu taşıtları için Sözleşme EK-2'de belirlenen şartlara uygun olarak ve EK-3'de belirlenen usullere göre onay belgesi düzenlenmektedir. Bu belge, Sözleşmeye taraf tüm ülkelerce tanınmaktadır.
Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (BMAEK) TIR İdari Komitesi (AC.2) toplantılarında, TIR taşımalarında kullanılan araçların yük kompartımanında bir hasar olması durumunda, onay belgesine gümrük yetkililerince el yazısı ile kaydedilen hasarların yabancı dil sorunu nedeniyle anlaşılamaması veya kayıt için ayrılan kısmın yetersiz olmasının yeknesak bir kodlama sistemine gereksinim doğurduğu hususu ele alınmış ve söz konusu hasarların yazı yerine bir kodlama sistemi ile onay belgelerinde belirtilmesi, ayrıca bir araca ilişkin hasar tanımlarının farklı akit taraf gümrük idarelerinde bir kod kullanılarak standart anlama gelecek şekilde tanımlanması hususu gündeme alınmıştır.
11 Haziran 2015 tarihinde Cenevre’de gerçekleştirilen TIR İdari Komite (AC.2) 61 inci dönem toplantısında, Bakanlığımız katkılarıyla son hali verilmiş olan WP.30/AC.2/2012/12/Rev.2 sayılı belge tavsiye kararı niteliğinde kabul edilerek 1 Ekim 2015 tarihinden itibaren uygulamaya başlanılmasına ve iki yıllık uygulamanın sonunda gözden geçirilerek Sözleşmede gerekli değişikliğin yapılmasına karar verilmiştir.
Bu itibarla, TIR taşımalarında kullanılan araçların yük kompartımanında bir hasar olması durumunda, onay belgesine el yazısı ile kaydedilen hasarların 1 Ekim 2015 tarihi itibariyle ilgili hasar kodu ile beraber yazılması gerekmekte olup ekte bir örneği gönderilen hasar kodları kılavuzunun gümrük idarelerine dağıtılarak ilgili personele tebliğinin sağlanmasını rica ederim.
 Mustafa GÜMÜŞ
 Bakan a.
 Genel Müdür V.
EK:
Hasar Kodları Kılavuzu (9 sayfa)
DAĞITIM:
Tüm Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlükleri
HASAR KODLARI KILAVUZU
Bu kılavuzda yer alan hasar kodları listesi, Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (BMAEK) TIR İdari Komitesi (AC.2)’nin 11 Haziran 2015 tarihinde Cenevre’de gerçekleştirilen 61 inci dönem toplantısında kabul edilmiştir.
Söz konusu listenin bulunduğu WP.30/AC.2/2012/12/Rev.2 sayılı belge tavsiye kararı niteliğinde kabul edilerek 1 Ekim 2015 tarihinden itibaren uygulamaya başlanılmasına ve iki yıllık uygulamanın sonunda gözden geçirilerek TIR Sözleşmesinde gerekli değişikliğin yapılmasına karar verilmiştir.
Bu itibarla, TIR taşımalarında kullanılan araçların yük kompartımanında bir hasar olması durumunda, taşıt onay belgesinin 10 nolu hanesine el yazısı ile kaydedilen hasarların 1 Ekim 2015 tarihi itibariyle bu listede yer alan ilgili hasar kodu ile beraber yazılması gerekmektedir.
Code system to report defect remarks in the Certificate of Approval
Hasarların Onay Belgesine Kaydı için Kulllanılacak Kod Sistemi
The uniform system consists of four (4) digits code.
The code divides the load compartment into six separate sections: left side, right side, floor, roof, front wall and back wall. In addition, the load compartment is divided into three separate parts longitudinally (direction of motion): front, centre, back. No further subdivision of the front and back wall is given, since the areas to be examined are quite small.
Tekdüze Sistem dört (4) rakamdan oluşmaktadır.
Kod Sistemi yük kompartımanını sol taraf, sağ taraf, taban, çatı, ön duvar ve arka duvar olmak üzere altı (6) ayrı parçaya ayırmaktadır. Ayrıca, yük kompartımanı boylamasına (aracın hareketi yönünde) ön, orta ve arka olmak üzere üç (3) parçaya ayrılmıştır. Ön ve arka duvar için ise kontrol edilecek alanın küçüklüğü göz önünde bulundurularak ayrıca numaralandırma yapılmamıştır.
A. First number / İlk Rakam
The first number indicates the part in question of the load compartment:
İlk rakam hasarlı bölgenin yük kompartımanındaki yerini gösterir:
1xxx Left side (seen from the rear side of the vehicle)
Sol taraf (Aracın arkasından bakıldığında)
2xxx Right side (seen from the rear side of the vehicle)
Sağ taraf (Aracın arkasından bakıldığında)
3xxx Roof
Çatı
4xxx Floor
Taban
5xxx Front wall
Ön duvar
6xxx Back wall
Arka duvar
7xxx Defect in question concerns the load compartment as a whole
Yük kompartımanının tamamını ilgilendiren hasar
8xxx Defect relates to the TIR rope
TIR halatı ile ilgili hasar
9xxx Issues with the Certificate of Approval
Onay Belgesi ile ilgili sorunlar
0xxx Other issues not mentioned
Yukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar
 
B. Second number / İkinci Rakam
The second number indicates the part in question longitudinally:
İkinci rakam yük kompartımanındaki hasarlı bölgenin bulunduğu yeri boylamasına gösterir:
x0xx Not applicable (e.g. issues regarding the certificate of approval)
Yük kompartımanı harici sorunlar (Örneğin, Onay Belgesi ile ilgili sorunlar)
x1xx Front (e.g. 11xx = left side, front)
Ön (Örneğin, 11xx = sol taraf, ön)
x2xx Centre
Orta
x3xx Back
Arka
x4xx The whole surface is concerned
Bütün yüzeyleri ilgilendiren hasarlar

C. Last two numbers / Son İki Rakam
The last two numbers indicate the defect itself. The following are the most common defects detected in practice:
Son iki rakam hasarın kendisini gösterir. Aşağıdakiler uygulamada en sık rastlanılan hasarlardır:
1. Issues related to the floor
Tabanla ilgili Hasarlar
11 Floor fastening is not made from inside
Taban bağlantısı içeriden yapılmamış
12 Floor is not secured by self-drilling or self-tapping screws or rivets
Taban kendinden vidalanıp somunlanan vidalarla veya perçinlerle sabitlenmemiş
13 Opening between floorboards
Taban tahtaları arasında açıklık
19 Issue not mentioned
Yukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar
2. Issues related to doors and other closing systems (including stopcocks, manhole-covers, flanges etc.)
Kapılar ve Diğer Kapatma Sistemleri ile ilgili Hasarlar (Tıpalar, Bakım Kapakları, Halkalar Dahil)
21 Hinge fastening insufficient or not secure
Menteşe sıkılığı yetersiz veya menteşe sağlam değil
22 Locking device insufficient or not secure
Kilitleme aleti yetersiz veya sağlam değil
23 Device on which Customs seals can be affixed is not secured or the design enables the door to be opened without breaking the Customs seal
Gümrük mührünün takıldığı alet güvenli değil veya aletin tasarımı mühür kırılmadan kapının açılmasına olanak veriyor
24 Curve/crease, creating an opening
Açıklığa yol açan katlanma, eğilme
25 Hinges damaged/broken/plucked
Menteşeler hasar görmüş/kırılmış/kopmuş
26 Doors or other closing system do not fit
Kapılar veya diğer kapatma sistemleri yerine oturmuyor
29 Issue not mentioned
Yukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar
3. Issues related to solid siders, tankers,… (metal shell)
Sabit yanlar, tankerler v.s. (Metal dış yüzeyler) ile ilgili Hasarlar
31 Joining devices are neither self-drilling nor self-tapping screws nor rivets nor welded
Bağlantı tertibatları kendinden vidalanıp somunlanan vida, perçin veya kaynak değil
32 Joining devices are broken
Bağlantı tertibatları kırılmış
33 Curve/crease in the shell, creating an opening
Metal dış yüzeyde açıklığa yol açan katlanma, eğilme
34 Hole
Delik
39 Issue not mentioned
Yukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar
4. Issues related load compartments with sheets
Brandalı yük kompartımanlarıyla ilgili Hasarlar
41 Metal/Securing ring/eyelet missing or defective
Metal/bağlantı halkası/kopça kayıp veya hasarlı
42 Incorrect eyelet model
Uygun olmayan kopça modeli
43 Incorrect repair (seams too small, improper material used for the repair, …)
Uygun olmayan onarım (dikişler çok küçük, uygun olmayan malzeme ile onarım vs.)
44 Overlapping of the sheets insufficient
Brandaların üstüste geldiği alanların yetersiz olması
45 Tear/hole in the sheet
Brandada yırtık/delik
46 Sheet of improper material
Uygun olmayan malzemeden imal edilmiş branda
49 Issue not mentioned
Yukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar
5. Issues related to sliding sheets siders
Sürgülü Brandaların Yan Duvarları ile ilgili Hasarlar
51 Curve in the metal supports of the sliding sheets creating openings
Sürgülü brandaların metal parçalarındaki bükülme açıklığa yol açıyor
52 Incorrect repair of the sliding sheets (seams too small, improper material used for the repair, …)
Sürgülü brandaların uygun olmayan onarımı (dikişler çok küçük, uygun olmayan malzeme ile onarım vs.)
53 Sliding sheets from improper material
Uygun olmayan malzemeden imal edilmiş sürgülü branda
54 Tear/hole in the sliding sheets
Sürgülü brandada yırtık/delik
55 Horizontal openings between the sliding sheets and the solid parts are bigger than 10 mm
Sürgülü brandalar ile sabit kısımlar arasındaki yatay açıklığın 10 mm’den daha fazla olması
59 Issue not mentioned
Yukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar
6. Issues related to sliding roof
Sürgülü çatılar ile ilgili Hasarlar
Reserved for the future
Gelecekte kullanılmak üzere ayrılmıştır
7. Issues related to tension devices, sheet locking system and sheet fastenings
Gergi Cihazları, Branda Kilitleme Sistemi ve Branda Bağlamaları ile ilgili Hasarlar
71 Improper tension devices
Uygun olmayan gergi cihazları
72 Improper sheet fastenings
Uygun olmayan branda bağlamaları
73 Improper sheet locking system
Uygun olmayan branda kilitleme sistemi
74 Tension devices, sheet locking systems and sheet fastenings are not sufficiently secured by the TIR rope
Gergi cihazları, branda kilitleme sistemleri ve branda bağlamaları TIR halatı ile yeterince güvenli hale getirilmemiş
75 Thong missing, too loose, defective or made of improper material.
Kayış/sırım kayıp, çok gevşek, hasarlı veya uygun olmayan malzemeden imal edilmiş
76 Issue not mentioned
Yukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar
8. Issues related to the fastening rope (TIR rope)
Bağlama Halatı (TIR Halatı) ile ilgili Hasarlar
81 The (whole) fastening rope defective
Bağlama halatı (bütün olarak) hasarlı
82 End-piece of the fastening rope defective
Bağlama halatının ucu hasarlı
83 Fastening rope is made of improper material (can be stretched)
Bağlama halatı uygun olmayan malzemeden yapılmış (esnetilebilir)
84 Fastening rope is too long
Bağlama halatı çok uzun
85 Fastening rope is made of two (or more pieces)
Bağlama halatı iki (veya daha fazla) parçadan oluşuyor
89 Issue not mentioned
Yukarıda belirtilmeyen diğer hasarlar
9. Issues related to the Certificate of Approval
Onay Belgesi ile ilgili Sorunlar
91 Certificate of Approval unusable (i.e. certificate is ripped, torn or the text/print is not readable, …)
Onay Belgesi kullanılamaz durumda (Örneğin, belge yıpranmış, yırtılmış, yazıları okunmaz hale gelmiş v.s.)
92 Certificate of Approval is expired
Onay Belgesinin geçerlilik süresi dolmuş
93 Vehicle cannot be identified from the Certificate of Approval (i.e. photos, number plate or chassis number do not correspond with the vehicle presented)
Araç, Onay Belgesine göre tanımlanamıyor (Örneğin, fotoğraflar, plaka veya şasi numarası uymuyor)
99 Issue not mentioned
Yukarıda belirtilmeyen diğer sorunlar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder