Ekonomi
Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN
ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2016/11)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genel
Bilgi ve İşlemler
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı,
12/4/2015 tarihli ve 29324 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/10) ile
başlatılan ve Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülen damping
soruşturmasının tamamlanması neticesinde alınan kararın yürürlüğe
konulmasıdır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a)
Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) ÇHC:
Çin Halk Cumhuriyetini,
c) Genel
Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü,
ç) GTİP:
Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
d)
Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kanunu,
e) MKS:
MKS Marmara Entegre Kimya Sanayi Anonim Şirketini,
f) TÜİK:
Türkiye İstatistik Kurumunu,
g)
Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Bilgi ve İşlemler
Soruşturma
MADDE 4 – (1) Yerli üretici MKS
tarafından yapılan başvuru üzerine, ÇHC menşeli 2915.12.00.00.12 GTİP
altında sınıflandırılan “sodyum formiat” için 12/4/2015 tarihli ve 29324
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/10) ile başlatılan ve Genel Müdürlük
tarafından yürütülen damping soruşturması tamamlanmıştır.
Yerli üretim dalı
MADDE 5 – (1) Yönetmeliğin 18 inci maddesi
çerçevesinde yapılan inceleme sonucunda, şikâyet başvurusunda bulunan MKS
firmasının yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz bulunduğu tespit
edilmiştir. Bu kapsamda, adı geçen firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
yerli üretim dalı olarak anılacaktır.
Soruşturma ve zarar inceleme
dönemleri
MADDE 6 – (1) Damping belirlemesi için
1/1/2014 - 31/12/2014 tarihleri arası soruşturma dönemi olarak kabul
edilmiştir. Zarar belirlemelerinde ise veri toplama ve analiz için 1/1/2012
- 31/12/2014 tarihleri arasındaki dönem esas alınmıştır.
İlgili tarafların
bilgilendirilmesi, dinlenmesi ve bilgilerin değerlendirilmesi
MADDE 7 – (1) Soruşturma açılmasını
müteakip, soruşturma konusu ürünün Bakanlıkça tespit edilen
ithalatçılarına, ÇHC’de yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına, ayrıca
soru formlarının anılan ülkede yerleşik diğer üretici/ihracatçılara
iletilebilmesini sağlamak amacıyla ÇHC’nin Ankara Büyükelçiliğine
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur.
(2)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun gizli olmayan metnine
ve soru formlarına erişim hakkında bilgi verilmiştir.
(3)
Taraflara soru formlarını yanıtlamaları için posta süresi dâhil 37 gün süre
tanınmış olup, tarafların süre uzatımı yönündeki makul talepleri
karşılanmıştır.
(4)
Yerli üretim dalı soruşturma süresince Bakanlık ile işbirliği içinde olmuş
ve gerektiğinde talep edilen ilave bilgi ve belgeleri temin etmiştir.
Soruşturma döneminde ithalat gerçekleştirdiği tespit edilen ithalatçı
firmalara soruşturma açılışına ilişkin bildirimde bulunulmuştur. Üç
firmadan yanıt alınmıştır.
(5)
Soruşturma kapsamında, ithalatçı soru formunu doldurarak Bakanlığa ileten
firmaların yanıtları incelenmiştir.
(6)
ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçı firmalardan soru formuna cevap veren
olmamıştır.
(7)
Soruşturma sonucunda alınacak karara esas teşkil edecek bilgi, bulgu,
tespit ve değerlendirmeleri içeren “nihai bildirim” 17/12/2015 tarihinde
ÇHC’nin Ankara’daki Büyükelçiliği ile soruşturma sırasında işbirliğinde
bulunan ithalatçılara ve yerli üretim dalına iletilmiştir. Tüm ilgili
taraflara nihai bildirime ilişkin görüş bildirmeleri için yeterli süre
tanınmıştır.
(8)
Nihai bildirim aşamasında, tarafların nihai bildirime ilişkin görüş ve
savlarını sözlü olarak da sunmalarına imkân tanımak amacıyla talep olması
halinde kamu dinleme toplantısı düzenleneceği belirtilmiştir. Söz konusu
toplantıya katılım isteği sadece yerli üretim dalından gelmiş olup,
ithalatçılardan, ihracatçılardan ve ÇHC Ankara Büyükelçiliği’nden söz
konusu toplantıya yönelik herhangi bir katılım talebi veya nihai bildirime
yönelik herhangi bir görüş Bakanlığa intikal etmediğinden kamu dinleme
toplantısı düzenlenmemiştir.
Yerinde doğrulama soruşturmaları
MADDE 8 – (1) Yönetmeliğin 21 inci
maddesi çerçevesinde yerli üretici MKS firmasının İstanbul’da yerleşik
idari ofislerinde yerinde doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Soruşturma Konusu Ürün ve Benzer
Ürün
Soruşturma konusu ürün ve benzer
ürün
MADDE 9 – (1) Soruşturma konusu ürün
2915.12.00.00.12 GTİP’i altında kayıtlı “sodyum formiat”tır.
(2)
Sodyum formiat maddesi indirgen özellikli, yüksek oranda higroskopik ve
suda kolayca çözünebilen kristal bir tuzdur.
(3)
Sodyum formiat üretiminde önce asetaldehit, formaldehit, kostik ve formik
asitin reaksiyonundan pentaeritritol ile sodyum formiat -çok seyreltik
olarak- beraberce elde edilirler. Bu seyreltik karışımın, “konsantrasyon”
bölümünde suyu uçurulur ve “stripping” bölümünde de ihtiva ettiği
formaldehit ve metanol ayrıldıktan sonra ana ürün kristallendirilip
süzülerek ayrılır. Çözeltide kalan sodyum formiat ayrı bir bölümde bir
kademe daha konsantre edilip kristallendirilir ve santrifüj filtreden
geçirilip kurutularak paketlenir.
(4) Sodyum formiat maddesinin başlıca
kullanım alanlarına bakıldığında, formik asit, oksalik asit ve sodyum
oksalat üretiminde temel hammadde olarak; deri tabaklamada, yağlama
sıvılarında, hayvan yemi ve ilaç endüstrisinde ise katkı maddesi olarak
kullanıldığı görülmektedir. İndirgeme özelliğinden ötürü galvanizleme ve
sabitleme çözeltilerinde, çevre dostu ve güçlü olmasından ötürü ise uçak
pistlerinde zemin buzu çözücüsü olarak da kullanılmaktadır.
(5)
Soruşturma konusu ürün ve benzer ürün ile ilgili açıklamalar genel içerikli
olup uygulamaya esas olan bilgi, yürürlükteki Türk Gümrük Tarife Cetvelinde
bulunan ilgili GTİP ve karşılığı eşya tanımıdır.
(6)
Önleme tabi ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife
pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Dampinge
İlişkin Belirlemeler
Genel
MADDE 10 – (1) Damping belirlemesi için
1/1/2014 – 31/12/2014 tarihleri arası soruşturma dönemi olarak kabul
edilmiştir.
(2)
Üretici/ihracatçı soru formuna cevap veren ÇHC’de mukim herhangi bir firma
olmamıştır.
(3) Bu
nedenle, normal değer tespitinde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
çerçevesinde oluşturulmuş normal değer yöntemi kullanılmıştır.
Oluşturulmuş normal değer
MADDE 11 – (1) Yönetmeliğin 7 nci maddesi
çerçevesinde, normal değer, yerli üretim dalının benzer ürüne yönelik
ağırlıklı ortalama birim imalat maliyetine genel, idari ve satış giderleri
ile makul kârın eklenmesiyle oluşturulmuştur.
İhraç fiyatının belirlenmesi
MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 9 uncu maddesi
uyarınca, ihraç fiyatı, ihraç amacıyla satılan mal için fiilen ödenmiş olan
veya ödenmesi gereken fiyattır. Yönetmeliğin 9 uncu maddesi uyarınca ihraç
fiyatının bulunmadığı hallerde; ihraç fiyatı, bağımsız ilk alıcıya yeniden
satış fiyatı esas alınarak oluşturulabilir. Mal bağımsız bir alıcıya
yeniden satılmamışsa veya ithal edildiği vasıf ve şartlarda yeniden
satılmamışsa, ihraç fiyatı, makul herhangi bir temele dayanarak
oluşturulabilir. Bu itibarla, soruşturma konusu ülkede mukim firmalardan
herhangi bir cevap alınamadığından, TÜİK verileri esas alınarak 2014 yılı
için soruşturma konusu ürünün ÇHC’den gerçekleşen ortalama CIF birim
fiyatları ihraç fiyatı olarak kabul edilmiştir.
Fiyat karşılaştırması
MADDE 13 – (1) Adil bir karşılaştırmanın
yapılabilmesini teminen, normal değer ile ihraç fiyatı fabrika çıkış
aşamasına getirilerek aynı aşamada karşılaştırılmıştır.
Damping marjları
MADDE 14 – (1) Yönetmeliğin 11 inci
maddesi hükmü çerçevesinde damping marjları, normal değer ile ihraç
fiyatlarının karşılaştırılması suretiyle hesaplanmıştır.
(2) Bu
kapsamda bu Tebliğin 10 uncu maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrasındaki
açıklamalar çerçevesinde ÇHC’de yerleşik tüm üretici/ihracatçı firmalar
için CIF değerin yüzdesi olarak tespit edilen damping marjı %48,65’tir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Zarara İlişkin Belirlemeler
İthalatın hacmi ve gelişimi
MADDE 15 – (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi
çerçevesinde, soruşturma konusu ülkeler menşeli ithalatın hacminde mutlak
anlamda ya da Türkiye tüketimine oranla önemli ölçüde bir artış olup
olmadığı; soruşturma konusu ülkeler menşeli ithalatın Türkiye piyasasına
giriş fiyatlarının yerli üretim dalı iç satış fiyatları üzerinde etkisi ve
zarar inceleme dönemindeki yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri
incelenmiştir. Zarar incelemesine esas dönem 2012-2014 yılları olarak
belirlenmiştir.
(2)
Soruşturma konusu ürünün Türkiye’ye genel ithalatı ve bahse konu ülkeden
yapılan ithalatın incelenmesinde TÜİK verileri kullanılmıştır.
Genel ithalatın gelişimi ve
fiyatları
MADDE 16 – (1) 2012 yılında soruşturma
konusu ürünün genel ithalatı 4.505 ton, 2013 yılında 4.778 ton ve 2014
yılında 3.827 ton olarak gerçekleşmiştir.
(2)
Toplam ithalatın ortalama birim fiyatları incelendiğinde ise 2012 ve 2013 yıllarında
sırasıyla 628,9 ABD Doları/Ton ve 664,09 ABD Doları/Ton olan birim
fiyatların 2014 yılında 681,39 ABD Doları/Tona yükseldiği görülmektedir.
Soruşturma konusu ithalatın
gelişimi ve fiyatları
MADDE 17 – (1) Soruşturma konusu ÇHC’den
2012, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 937 ton, 1.607 ton ve 999 ton
soruşturma konusu ürün ithalatı gerçekleşmiştir.
(2)
ÇHC’den yapılan soruşturma konusu ürün ithalatının birim fiyatları ise
2012, 2013 ve 2014 yıllarında sırasıyla 496,49 ABD Doları/Ton, 507,25 ABD
Doları/Ton ve 426,69 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
(3)
2012-2014 yılları arasında soruşturma konusu ülke menşeli ürünün birim
fiyatları, genel ithalat birim fiyatlarının altında yer almıştır.
Üçüncü ülkelerden
gerçekleştirilen ithalat
MADDE 18 – (1) Üçüncü ülkelerden
gerçekleştirilen ithalat incelendiğinde, 2012 yılında 3.568 ton olan
ithalat miktarının, 2013 yılında 3.171 tona, 2014 yılında ise 2.828 tona
gerilediği görülmektedir.
(2)
Bahse konu üçüncü ülkelerden gerçekleştirilen ithalatın ortalama birim
fiyatlarına bakıldığında 2012 yılında 629 ABD Doları/Ton olan birim fiyatın
2013 yılında 664 ABD Doları/Tona, 2014 yılında ise 681 ABD Doları/Tona
yükseldiği anlaşılmaktadır.
Türkiye toplam benzer mal
tüketimi ve pazar payları
MADDE 19 – (1) Türkiye toplam benzer mal
tüketimi ve pazar büyüklüğünün tespit edilmesi için yerli üreticinin toplam
yurt içi satış miktarı ile toplam ithalat miktarı toplanmıştır. Buna göre
2012 yılında 100 birim kabul edilen toplam benzer mal tüketimi, 2013 yılında
100 birim olarak kalmış, 2014 yılında ise 83 birime gerilemiştir.
(2)
Yerli üretim dalının Türkiye piyasasından aldığı pazar payın 2012 yılı için
100 birim olarak kabul edildiğinde 2013 yılında 81 birime gerilediği; 2014
yılında ise 91 birime yükseldiği izlenmiştir.
(3) ÇHC
menşeli ithalatın toplam Türkiye pazarından aldığı pay 2012 yılı için 100
birim olarak kabul edildiğinde, 2013 yılında bu payın 171 birime
yükseldiği, 2014 yılındaysa bu seviyeden 129 birime gerilediği tespit
edilmiştir.
(4) Üçüncü
ülkeler menşeli ithalatın toplam pazar payı endeksine bakıldığında ise 2012
yılında 100 birim olan endeks değerinin 2013 yılında 89 birime gerilediği,
2014 yılında ise bu seviyeden 96 birime yükseldiği saptanmıştır.
Fiyat kırılması ve fiyat baskısı
MADDE 20 – (1) Fiyat kırılması, dampinge
konu ithalatın fiyatlarının Türkiye piyasasında yerli üretim dalının yurt
içi satış fiyatlarının yüzde olarak ne kadar altında kaldığını
göstermektedir. Fiyat baskısı ise yerli üretim dalının olması gereken satış
fiyatı ile soruşturma konusu ithal ürünlerin Türkiye pazarına giriş
fiyatlarının karşılaştırılması suretiyle hesaplanmaktadır.
(2)
Fiyat kırılması, dampinge konu ürün fiyatlarının, Türkiye piyasasında yerli
üretim dalının yurtiçi satış fiyatlarının ne kadar altında kaldığını
göstermektedir. Fiyat kırılması hesaplanırken, CIF ithal fiyatın üzerine
gümrük vergisi ve diğer ithal masrafları eklenerek ürünün Türkiye
piyasasına giriş fiyatı bulunmaktadır. Bulunan değerler ile şikâyetçi yerli
üretim dalının yurtiçi satış fiyatları karşılaştırılmıştır. Fiyat kırılması
zarar inceleme dönemi olan 2012-2014 için hesaplanmıştır. Buna göre zarar
inceleme döneminde, ÇHC için fiyat kırılmasının %20 - %35 değer aralığında
oluştuğu tespit edilmiştir.
(3)
Fiyat baskısı ise dampinge konu ürünün fiyatlarının Türkiye piyasasında
yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatlarını olması gereken seviyeye
göre yüzde olarak ne kadar baskı altında tuttuğunu göstermektedir. Fiyat
baskısı hesaplanırken, CIF ithal fiyatın üzerine gümrük vergisi ve diğer
ithalat masrafları eklenerek ürünün Türkiye piyasasına giriş fiyatı
bulunmaktadır. Bulunan değerler ile şikâyetçi yerli üretim dalının ticari
maliyetlerine eklenen makul kâr ile elde edilen olması gereken yurtiçi
satış fiyatı karşılaştırılmıştır. Fiyat baskısı zarar inceleme dönemi olan
2012-2014 yılları için hesaplanmıştır. Buna göre, zarar inceleme döneminde,
ÇHC için fiyat baskısının %40 - %70 değer aralığında oluştuğu tespit
edilmiştir.
Yerli üretim dalının ekonomik
göstergeleri
MADDE 21 – (1) Yerli üretim dalının
ekonomik göstergelerinin incelenmesinde başvuru sahibi MKS firmasının
soruşturma konusu ürüne ilişkin zarar inceleme dönemi içinde gerçekleşen
verileri esas alınmıştır.
(2) Türk
Lirası bazındaki veriler için yıllık ortalama Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE)
kullanılarak enflasyondan arındırılmış reel değerler kullanılmıştır. Reel
değerler, 2012 yılı baz alınarak endekslenmiştir.
a)
Üretim, kapasite ve kapasite kullanım oranı (KKO)
1) Yerli
üretim dalının benzer ürün için 2012 yılında 100 birim olan ton bazlı
üretim miktar endeksi, 2013 yılında 63 birime, 2014’te ise 52 birime
gerilemiştir.
2)
Benzer üründe yerli üretim dalının kapasitesi 2012 yılı 100 birim olarak
kabul edildiğinde, 2013 ve 2014 yıllarında 100 olarak sabit kalmıştır. KKO
endeksi ise 2012 yılında 100 iken 2013 yılında 63 birime, 2014’te ise 52
birime gerilemiştir.
b) Yurt
içi satışlar ve ihracat
1) Yerli
üretim dalının 2012 yılında 100 birim olan yurtiçi satış miktar endeksi
2013 yılında 81 birime, 2014 yılında ise 76 birime gerilemiştir.
2) 2012
yılında 100 birim olan yurtiçi satış hasılası endeksi 2013’te 87 birime,
2014 yılında ise 73 birime gerilemiştir.
c) Yurt
içi fiyatlar
1) Yerli
üretim dalının ton bazında ağırlıklı ortalama yurtiçi birim satış fiyat
endeksi 2012 yılında 100 birim iken 2013 yılında 107 birime yükselmiş, 2014
yılında ise 97 birime gerilemiştir.
ç) Pazar
payı
1) Yerli
üretim dalının 2012 yılında 100 olan pazar payı endeksi, 2013 yılında 81
birime, 2014 yılında ise 76 birime gerilemiştir.
d)
Stoklar
1) Yerli
üretim dalının 2012 yılında 100 olan stok miktar endeksi, 2013’te 136
birime, 2014’te ise 153 birime yükselmiştir.
e)
İstihdam
1) Yerli
üretim dalının 2012 yılında 100 birim olan idari personel endeksi, 2013’te
100 birimde sabit kalmış, 2014’te ise 103 birime yükselmiştir. Yerli üretim
dalının 2012 yılında 100 birim olan doğrudan işçi sayısı, 2013’te 94 birime
gerilemiş, 2014’te ise 113 birime yükselmiştir.
f)
Verimlilik
1) İşçi
başına verimlilik endeksi 2012 yılında 100 birim iken 2013 yılında 67
birime, 2014 yılında ise 46 birime gerilemiştir.
g) Birim
ticari maliyet
1) Yerli
üretim dalının 2012 yılında reel olarak 100 birim olan ağırlıklı ortalama
birim ticari maliyeti, 2013 yılında 103 birime yükselmiş, 2014’te ise
tekrar 100 birime gerilemiştir.
ğ)
Kârlılık
1) Yerli
üretim dalının yurt içi satışlardan elde ettiği birim kârlılık endeksi 2012
yılında -100 iken 2013’te -64 birime yükselmiş, 2014’te ise -134 birime
gerilemiştir.
h) Nakit
akışı
1) Yerli
üretim dalının benzer ürüne yönelik nakit akışı endeksi (kâr+amortisman)
2012 yılında -100 birim iken, bu değer 2013 yılında -41 birime yükselmiş,
2014 yılında ise -108 birime gerilemiştir.
Ekonomik göstergelerin
değerlendirilmesi
MADDE 22 – (1) Yerli üretim dalının zarar
inceleme döneminde üretim miktarı neredeyse yarı yarıya azalmış, yurtiçi
satışları önemli düzeyde düşmüş, pazar payı önemli oranda gerilemiş, birim
kârlılığının aldığı negatif değer artmış, verimliliği ciddi oranda düşmüş,
nakit akışı negatif değerini korumuştur.
(2)
Zarar inceleme döneminde yerli üretim dalının stoklarında artış
kaydedilmiştir. 2012 yılında 100 birim olan soruşturma konusu ürün stoğu,
2013 yılında 136 birime, 2014 yılındaysa 154 birime yükselmiştir. Yerli
üretim dalının 2014 stok miktarı 2 senelik Türkiye tüketimini karşılayabilecek
düzeye yaklaşmıştır. Bu haliyle, söz konusu stoğun yerli üretim dalı için
önemli bir maliyet unsuru olduğu
değerlendirilmektedir.
ALTINCI BÖLÜM
Dampingli İthalat ile Zarar
Arasındaki Nedenselliğe İlişkin Belirlemeler
Dampingli ithalatın zarar üzerindeki
etkisi
MADDE 23 – (1) Yönetmeliğin 17 nci
maddesine göre yerli üretim dalında zarar incelemesi, dampingli ithalatın
hacim ve fiyat etkisinin yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatları
ekonomik göstergeleri üzerindeki etkilerini içermektedir. Sodyum formiat
ithalatı dalgalı bir seyir izlerken, ÇHC’den gerçekleştirilen sodyum
formiat ithalatı değer ve miktar bakımından 2013 yılında 2012 yılına göre
önemli seviyede yükselmiş, 2014 yılında ise 2012 yılı seviyesine yakın
biçimde gerilemiştir. Öte yandan, ÇHC’den yapılan söz konusu ithalatın
birim fiyatı 2013 yılında 2014 yılına göre kısmen yükselse de 2014 yılında
önemli biçimde düşmüştür. Ayrıca, ÇHC’nin genel ithalat içerisindeki payı
hem 2013 hem de 2014 yıllarında 2012’ye göre yüksek bir değer almıştır.
(2)
Zarar inceleme döneminde, ticari maliyet sabit kalmasına karşın yurtiçi
satış fiyatları, dampinge konu ithalatın fiyat etkisinin yarattığı sonuç
neticesinde gerilemiştir. Bu durum firmanın yurtiçi satışlardaki birim
kârlılığında gerilemeye yol açmıştır.
(3)
Zarar inceleme döneminde soruşturmaya konu olan ülke menşeli ithalatın
dampingli olduğu işbu Tebliğin dördüncü bölümünde tespit edilmiştir. Diğer
taraftan, zarar inceleme döneminde ÇHC menşeli ithalat dalgalı bir seyir
izlese de zarar inceleme döneminde ÇHC’nin pazar payı yükselmiş, ÇHC’den
ithalatı yapılan sodyum formiatın da birim fiyatı azalmıştır. Birim
fiyattaki azalmanın etkisi ise 2014 yılında yükselen fiyat kırılması ve
baskısı oranlarında net bir şekilde görülmektedir. Bu durum ise, yerli
üretim dalının ekonomik göstergeleri üzerinde oldukça olumsuz bir etkiye
yol açmış ve yerli üretim dalının zarar inceleme döneminde üretim miktarı
yaklaşık yarı yarıya azalmış, stokları yaklaşık %50 oranında artmış ve
birim kârlılığının aldığı negatif değer yükselmiştir.
(4)
Fiyat kırılması ve baskısı yüksek oranda olup, zaman içinde yükselme
eğilimindedir. Bu itibarla, fiyat kırılması ve baskısının yerli üretim dalı
üretimi ve diğer ekonomik göstergeleri üzerinde negatif etkiye yol
açabilecek düzeyde olduğu görülmektedir.
(5) Bu
tespitler ışığında, yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde
gözlemlenen olumsuz gelişmelerin dampingli ithalatın miktar ve birim fiyat
temelindeki etkisiyle eşzamanlı görülmesi sebebiyle, yerli üretim dalında
görülen maddi zarar ile dampingli ithalat arasında illiyet bağı olduğu
sonucuna varılmıştır.
(6)
İlliyet bağı değerlendirmesi kapsamında zarara etki edebilecek diğer
unsurların dampinge konu ithalat ile zarar arasındaki nedensellik
ilişkisini bütünüyle ortadan kaldıracak nitelikte ve güçte olmadığı
görülmüştür.
Üçüncü ülkelerden ithalat
MADDE 24 – (1) Soruşturma konusu üründe,
en fazla ithalat yapılan ülkenin İsveç olduğu görülmektedir. İsveç’ten
yapılan miktar bazlı ithalat 2014 yılı itibariyle tüm ithalatın yaklaşık
%66’sını oluşturmaktadır.
(2)
İsveç ve ÇHC dışında diğer tüm ülkelerden yapılan miktar bazlı ithalat tüm
ithalatın yaklaşık %8’ini oluşturmaktadır.
(3) En
fazla ithalat yapılan ülke İsveç olmasına rağmen, bu ülkeden yapılan
ithalatın yerli üretici üzerinde, İsveç’ten yapılan ithalatın birim
fiyatının, ÇHC’den yapılan ithalatın birim fiyatının oldukça üzerinde
olması nedeniyle fiyat yönünden zarar veya zarar tehdidi oluşturmadığı
değerlendirilmektedir. Şöyle ki, 2014 yılı itibariyle ÇHC menşeli
soruşturma konusu ürünün birim fiyatı 430 ABD Doları/Ton iken, İsveç
menşeli ürünün birim fiyatı 780 ABD Doları/Ton olarak gerçekleşmiştir.
(4) Son
değerlendirmede ÇHC haricinde diğer ihracatçı ülkelerden gerçekleşen
ithalatın miktar ve birim fiyatlarının ÇHC menşeli dampinge konu ithalat
ile yerli üretim dalı üzerinde oluşan zarar arasındaki illiyet bağını
ortadan kaldıracak güçte ve nitelikte olmadığı tespit edilmiştir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Değerlendirme
ve Sonuç
Karar
MADDE 25 – (1) Soruşturma sonucunda
dampingin, yerli üretim dalında zararın ve her iki unsur arasındaki illiyet
bağının mevcut olduğu ve Kanunun 7 nci maddesi çerçevesinde yerli üretim
dalında görülen zararın hesaplanan damping marjından daha az oranda önlem uygulanmasıyla
telafi edilebileceği tespit edilmiş olup, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ekonomi Bakanının onayı ile aşağıda
tanımı ve menşei belirtilen eşyanın Türkiye’ye ithalatında karşısında
belirtilen oranda dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur.
GTİP
|
Eşyanın Tanımı
|
Menşe Ülke
|
Dampinge Karşı
Önlem
(CIF Bedelin %)
|
2915.12.00.00.12
|
Sodyum Formiat
|
Çin Halk
Cumhuriyeti
|
31
|
Uygulama
MADDE 26 – (1) Gümrük idareleri, Karar
maddesinde GTİP’i, tanımı ve menşe ülkesi belirtilen eşyanın, diğer mevzuat
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamındaki
ithalatında, karşılarında gösterilen oranda dampinge karşı kesin önlemi
tahsil ederler.
Yürürlük
MADDE 27 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
Emre ALAN
Gümrük Müşaviri
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder