İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine Dair Tebliğ (No: 2016/1) (06.02.2016 t. 29616 s. R.G.)
|
Ekonomi
Bakanlığından:
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Betonstar
Mak. San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan ve Putzmeister Makine San. ve Tic.
A.Ş. ile Pi Makine Otomotiv İnş. Mak. Paz. İhr. İth. San. ve Tic. Ltd. Şti.
tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti ve Kore
Cumhuriyeti menşeli “beton pompası” ve “beton pompalama taşıtı” ürünlerinin
ithalatına ilişkin olarak damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın
usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
c) Genel
Müdürlük: Bakanlık
İthalat Genel Müdürlüğünü,
ç) GTİP: Gümrük tarife istatistik
pozisyonunu,
d) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
e)
Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
f) YÜD: Yerli üretim dalını,
ifade eder.
Başvuru
konusu ürünler
MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürünler,
8413.40.00.00.00 ve 8705.90.30.00.00 GTİP altında kayıtlı “beton pompaları” ve
“beton pompalama taşıtları”dır.
(2) Bahse
konu GTİP’ler, bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Başvuru
konusu ürünlerin Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde YÜD’ü temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır.
Damping
iddiası
MADDE 6 – (1) ÇHC’nin piyasa ekonomisi
uygulamayan bir ülke olarak değerlendirilmesi nedeniyle, normal değerin
tespitinde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanarak şikâyetçi yerli
üreticinin maliyetlerinden yola çıkılarak oluşturulmuş normal değer
belirlenmiştir.
(2) Diğer
şikâyete konu ülke olan Kore Cumhuriyeti’nin iç piyasa satışlarına ilişkin veri
bulunamadığından YÜD tarafından şikâyete konu ürünün üretiminde kullanılan
hammaddelerin birim maliyetlerine direkt işçilik, yardımcı madde, dolaylı
işçilik, yakıt, enerji, paketleme, amortisman gibi genel üretim giderlerine
satış genel ve idari giderler ile finansman giderleri eklenmiş ve elde edilen bu
fiyata makul bir kâr oranı ilave edilerek oluşturulmuş normal değer
hesaplanmıştır. Söz konusu değer fabrika çıkış aşamasında kabul edilmiştir.
(3) Şikâyet
konusu ülkelerden, Türkiye’ye gerçekleştirilen satışların ihraç fiyatının
belirlenmesinde, şikâyet konusu ürünlerin normal değerinin hesaplamasında
kullanılan döneme ilişkin TÜİK verilerinden elde edilen ağırlıklı ortalama
ihraç fiyatı esas alınmıştır. Söz konusu fiyattan harici navlun ve sigorta ile
dâhili navlun bedelleri düşürülerek fiyat fabrika çıkış aşamasına
getirilmiştir.
(4) Bu
maddede açıklandığı şekilde tespit edilen normal değerler ile Türkiye’ye ihraç
fiyatları mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada (fabrika çıkış aşaması)
karşılaştırılmış olup şikâyete konu ülkeler menşeli ürünler için hesaplanan
damping marjlarının ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu görülmüştür.
Zarar ve
nedensellik iddiası
MADDE 7 – (1) ÇHC ve Kore Cumhuriyeti
menşeli şikâyet konusu ürünlerin ithalatının toplam ithalat içerisindeki
payının 2012-2015 (Ocak-Eylül) dönemi arasında ihmal edilebilir seviyenin
üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
(2) ÇHC ve
Kore Cumhuriyeti menşeli ithalatın YÜD’ün fiyatlarını 2012-2015 (Ocak-Eylül)
döneminde önemli oranlarda kırdığı ve baskı altında tuttuğu tespit edilmiştir.
(3) YÜD’ün
şikâyet konusu ürünlere ilişkin üretim, yurtiçi satışlar, kârlılık, stoklar,
kapasite kullanım oranı ve istihdam gibi temel ekonomik göstergelerinde
olumsuzluklar tespit edilmiştir.
(4) Başvuru
aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas
alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın
YÜD’ün ekonomik göstergelerinde zarara yol açtığı değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme
sonucunda; başvurunun yeterli bilgi, belge ve delilleri içerdiği
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunca, ÇHC ve Kore
Cumhuriyeti menşeli söz konusu ürünler için, Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
(2)
Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
Piyasa
ekonomisinin uygulandığı üçüncü ülkenin seçimi
MADDE 9 – (1) ÇHC’de soruşturmaya tabi
üretici veya üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında
Yönetmeliğin Ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunu bu Tebliğin 11 inci maddesinde belirtilen süreler
içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler
için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan
emsal ülke olarak Türkiye seçilir.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 10 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip,
başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üreticilerine/ihracatçılarına ve şikâyete konu ülkelerin Ankara’daki
Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(2)
Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği, başvurunun gizli olmayan özeti ve soru
formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilir.
(3)
Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya
kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soru formuna Ekonomi
Bakanlığına ait internet sayfasındaki ilgili bölümden erişebilir.
(4)
Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişimler Türkçe yapılır. İlgili
tarafların soru formuna ilişkin yanıtları ve bu yanıtlar dışında kalan tüm
bilgi, belge, görüş ve talepleri yazılı olarak Türkçe sunulur. Türkçe dışında
bir dilde sunulan yanıt, bilgi, belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(5) İlgili
taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu
düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte
Genel Müdürlüğe bu Tebliğin 11 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen
süre içerisinde sunabilir.
(6)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve
üçüncü fıkralar kapsamına girmeyen diğer ilgili taraflar (ürünü girdi olarak
kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim
dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi), görüşlerini bu Tebliğin 11 inci
maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde Genel Müdürlüğe
sunabilir.
(7) İlgili
taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer
bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı
olarak sunulur. Yazılı sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres
bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks numaraları yazılı olarak
belirtilir.
(8)
Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları
çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli
olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde
anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai
hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu
gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenleri belirtilir.
Süreler
MADDE 11 – (1) 10 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru
formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bildirimin gönderilmediği bütün ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını
bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde
sunabilir.
(3)
Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden 10 uncu maddenin
altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili
görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren soruşturmanın akışını
etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin 26 ncı
maddesi çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya
yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine
gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai
belirlemeler, olumlu ya da olumsuz mevcut verilere göre yapılabilir.
(2) İlgili
tarafların işbirliğine gelmemesi veya kısmen işbirliğine gelmesi halinde, bahse
konu taraf için soruşturmanın sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az
avantajlı olabilir.
Geçici önlem
alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması
MADDE 13 – (1) Kararın ilgili hükümleri
uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve
kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
(2)
Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem kavramı ve istisnası bulunmamaktadır.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 14 – (1) Soruşturmayla ilgili
bilgi, belge ve görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak
iletilmesi gerekir:
T.C. Ekonomi
Bakanlığı
İthalat
Genel Müdürlüğü
Damping ve
Sübvansiyon Araştırma Dairesi
İnönü
Bulvarı No: 36 Emek/ANKARA
Faks:
+90-312-204 86 33
E-posta:
dms249@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15 – (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder